HRM

e-HRM is winst voor medewerker, manager én HR

leadership

Voor de HR-professional biedt e-HRM de mogelijkheid om tijd vrij te maken voor de echt inhoudelijke zaken en voor de lijnmanager betekent e-HRM veel meer inzicht. Maar e-HRM kan nog veel meer gaan betekenen voor organisaties dan op dit moment het geval is. “e-HRM en Manager Self Service gaan managers echt helpen om de mensen op hun afdeling tot hogere niveaus te bewegen.”

Uit het onderzoek ‘HR in de Toekomst’ van HR Praktijk in samenwerking met AFAS onder 178 HR-professionals blijkt dat ongeveer 30 procent zich bezighoudt met e-HRM. Mohamed Amri, Manager Productmanagement bij AFAS Software, vindt zulke statistieken niet zo veelzeggend. “Als het over e-HRM gaat wordt er veel gepraat maar weinig gedaan,” vindt hij. “Misschien is inderdaad 30 procent van de HR-afdelingen bezig met e-HRM. Maar wat betekent dat precies? Mensen hebben al snel het idee dat ze met e-HRM bezig zijn als ze hun verlof online kunnen aanvragen en hun loonstrookje digitaal kunnen bekijken. Ik zie e-HRM veel breder. Het hele traject van sollicitatie naar loonstrook is fantastisch te automatiseren. Het is geen doel op zich, maar een middel om tijd vrij te maken zodat je echt die war on talent kunt gaan voeren en eindelijk die getalenteerde ICT’ers binnen kunt halen.”

  Hij gaat verder: “Soms schrik ik echt. Onlangs gaf ik een presentatie bij een groot bedrijf. Ik zei als grapje ‘De verlofaanvragen zullen bij jullie nog wel met een briefje gaan’. Bleek dat echt zo te zijn. Er zijn heus bedrijven die goed bezig zijn hoor, maar heel veel organisaties moeten de slag nog maken. Wat mij betreft bestempelen we 2015 tot het jaar dat we met zijn allen echt met e-HRM aan de slag gaan.”

Jongste generatie

Afgezien van de tijdwinst speelt er nog iets anders, zegt Amri. De jongste generatie medewerkers zal een papieren organisatie met wantrouwen benaderen: “Over vijf of zes jaar is de helft van de medewerkers van de generatie-Y en die jongens en meisjes zijn opgegroeid met apps en social media. Als je tegen die jonge mensen zegt dat ze een formulier moeten invullen hebben ze daar geen zin meer in. Zij zullen de kwaliteit van je organisatie voor een deel afmeten aan de mate van digitalisering en automatisering, dus ook van de digitalisering van je HR-processen.

De nieuwe generaties zullen het keihard afdwingen. Thuis doen we allerlei dingen met mobiel en iPad sneller dan op het werk. En wat we thuis kunnen willen we op kantoor toch ook? Die gewoonten zullen we daarom van huis meenemen naar het werk, met als gevolg dat mensen het straks heel raar zullen vinden als ze zich niet ziek kunnen melden via de app. Bovendien: ontwikkelingen als Het Nieuwe Werken, thuiswerken en flexwerken kun je nooit goed doorzetten als je e-HRM niet goed regelt. Om al die dingen te doen heb je het fundament van e-HRM nodig.”

[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe meet u employability met HR-Analytics? “] Lees het artikel.

Weerstanden

Amri merkt dat er in sommige organisaties weerstanden zijn om de zaken echt te veranderen. Te vaak hoort hij nog ‘We hebben het toch altijd zo gedaan’ of ‘Het gaat toch goed zo?’. Ook merkt hij dat men soms bang is voor de consequenties van e-HRM: “Kijk naar die online ziekmeldingen. 85 Procent van de werkgevers zegt dat je dat niet moet willen. ‘Als iemand zich ziek meldt moet hij bellen; dan voelt hij een drempel’ zeggen ze dan. Mijn antwoord op zulke argumenten is: draai het om! Als iemand zich online ziek meldt krijgt de manager binnen een minuut een signaal ‘Dit is de vijfde keer dat Piet zich op de maandagochtend heeft ziek gemeld’. Dat is waardevolle informatie, en die informatie kan de manager gebruiken om in gesprek te gaan.”

LEES MEER HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS HRM WEBINARDOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten