HRM

HR Analytics wordt belangrijk voor mijn loopbaan

leadership

HR Analytics wordt belangrijk voor mijn loopbaan

HR Analytics zijn de ‘rijzende ster’ van HR. Student Mickey Reedijk merkt dat nu ook in zijn opleiding.

In vakbladen en websites lees ik veel over HR Analytics. Tijdens mijn derde jaar kreeg ik het ook als vak in de opleiding in combinatie met mijn stage. Zo kon ik het onderwerp HR Analytics gelijk praktisch toepassen binnen een bestaande organisatie, in plaats van theoretisch leren uit een lesboek.

HR Analytics tijdens de opleiding

Tijdens mijn stage heb ik gekeken in hoeverre HR Analytics worden gebruikt in mijn stageorganisatie en op welke manieren het gebruik kan worden verbeterd. De organisatie maakte bijvoorbeeld al goed gebruik van kengetallen tijdens periodieke evaluaties waarmee ze laten zien hoe de afdelingen er voor staan. Ook moeten we zelf aan de slag, dat wil zeggen data verzamelen en op basis hiervan aanbevelingen doen op het gebied van verschillende onderwerpen. Ik hield me bijvoorbeeld bezig met de instroom, uitstroom en leeftijdsgroepen van de medewerkers.

HR Analytics worden belangrijk voor mijn toekomstige loopbaan. Ik wil namelijk later een HR-professional worden die weet wat hij zegt en weet waarom hij dat zegt. Voor dat laatste is een goede onderbouwing met cijfers en statistieken belangrijk. Ook vind ik dat HRM serieuzer wordt genomen wanneer je kunt onderbouwen wat je zegt.

Mensenwerk

Natuurlijk zijn bepaalde HR-vraagstukken het beste op te lossen met ervaring en het zogeheten onderbuikgevoel. Het blijft een beroep dat draait om mensen en soms is het beter om mensen aan te voelen in plaats van op harde cijfers en feiten af te gaan. Denk bijvoorbeeld meer over de persoonlijke vraagstukken van medewerkers. [alert type=”info” title=”Wilt u weten welke HRM opleiding bij u past?”] Klik hier en u weet het direct

Ik denk dat HR Analytics het beste tot zijn recht komen als het gaat om wat bredere vraagstukken, ook op organisatiegebied. Het verzamelen van data en het presenteren hiervan om vervolgens tot een conclusie te komen en deze voor te leggen aan een manager of directeur zal een goede ontwikkeling zijn, omdat zij dan ook meteen een duidelijker beeld heeft van de situatie.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten