Algemeen

Hoe creëer je een BI-omgeving in drie stappen?

hr analytics

Populaire termen in de bedrijfswereld zoals Big Data en Business Intelligence worden door sommige mensen ‘geloofd’, anderen denken weer dat het een ‘hype’ is. Hoe denkt u hierover? Kunnen dit soort fenomenen iets voor uw (MKB) organisatie betekenen? Wij geloven van wel! Juist voor heel veel MKB bedrijven ligt hier een kans om te grijpen en dat willen wij kort toelichten. Allereerst de uitleg, wat is Business Intelligence eigenlijk? 

Business Intelligence kan worden gedefinieerd als: ‘het proces, de technologieën en tools die nodig zijn om data om te zetten in informatie, informatie in kennis, en kennis om te zetten in een strategie/keuzes die winstgevendheid oplevert.’

Goede managementinformatie en analyse hiervan in een bedrijf helpt bij besluitvorming en leidt tot actie, wat weer resulteert in betere bedrijfsprestaties. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld welke productcategorieën het beste presteren. Als u dit duidelijk heeft kunt u in sommige gevallen bepalen waarin u energie steekt en welke producten u niet meer aanbiedt. Ook kunt u bijvoorbeeld uw marketingprestaties meten en bepalen welk soort reclame voor uw bedrijf werkt. Of simpelweg meten welke verkopers goed presteren en welke niet. Inzicht in dit soort zaken is essentieel voor optimale bedrijfsprestaties.

Om zaken te meten is natuurlijk bedrijfsdata nodig om de uiteindelijke managementinformatie te creëren. Zodoende heeft u als bedrijf bepaalde IT systemen nodig die data opslaan. Voor de verkoop bestaat bijvoorbeeld een CRM-systeem. Hierin slaat u vele gegevens op, die naast de algemene voordelen van een CRM-systeem, ook interessante managementinformatie kan opleveren. Zo zijn er drie stappen waaraan u o.a. moet denken als u met BI wilt beginnen:

1. Data creatie en opslag
2. Data omvormen in managementinformatie
3. Analyse van managementinformatie en besluitvorming

Hierin zitten de twee perspectieven op Business Intelligence verweven, een managementperspectief en een technisch perspectief. Vanuit het managementperspectief wordt bekeken welke informatie nodig is voor het managen en vanuit het technische perspectief kijkt men naar de technische realisatie van de IT-infrastructuur.

Stratic-advice helpt met het creëren van een Business Intelligence omgeving. Creëren, analyseren en adviseren is hierin ons motto. Onze producten (Excel BI en Zoho CRM) zijn juist voor de MKB bedrijven geschikt omdat ze relatief goedkoop zijn en eenvoudig te gebruiken.

 

Auteur Albert-Jan Schouten – Het spel waarin intelligentie, karakter en ervaring zij aan zij strijden om de winst. Naast mijn studie ben ik Business Controller bij Medicover veiligheidstrainingen B.V. te Tiel. Ik ben onder meer verantwoordelijk voor de financiën en IT. Ik zie toe op de efficiëntie en effectiviteit van processen in de organisatie en probeer deze zo nodig te verbeteren. In deze functie heb ik veel ervaring opgedaan met betrekking tot financiële zaken en me in allerlei processen kunnen verdiepen wat kennis en ervaring heeft opgeleverd. Ik heb onder meer gewerkt aan een uniek cursistenadministratiesysteem voor de trainingsmarkt. Ook heb ik een CRM omgeving opgezet en een nieuw boekhoudpakket geimplementeerd met veel automatiseringen. Het constant verbeteren van bedrijfsprocessen is interessant en uitdagend.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten