Inkoopmanagement

Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!

leadership
“Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!” Met deze nationalistische slogan wilde de Vereniging Nederlands Fabrikaat in een reclamecampagne in de jaren ‘30 burgers stimuleren om producten van eigen bodem te kopen. Omdat ons land klein is, is export altijd belangrijk voor onze economie geweest. Door de economische crisis weerden Engeland en Duitsland vanaf 1930 Nederlandse producten om hun eigen markten te beschermen.
.
Bij het bestrijden van de economische crisis bloeide ook in Nederland het protectionisme op. Tussen ‘31 en ‘38 mocht van een aantal buitenlandse goederen – schoenen, textiel, vlees en boter – minder worden geïmporteerd. Noodgedwongen richten bedrijven zich meer dan voorheen op de eigen markt. Deze maatregelen waren redelijk succesvol. Nederlanders kochten inderdaad meer ‘Nederlandsche waar’. Toch loste dit de crisis niet op. Pas toen de export na 1936 weer aantrok, begon de Nederlandse economie zich te herstellen. Die éxport trok ons er dus doorheen.
.
Wat er momenteel in de VS gebeurt, heeft hier veel van weg. Trump heeft veel werkloze kiezers aan zich weten te binden met de belofte de werkgelegenheid naar de VS terug te halen. Hij wil een einde maken aan outsourcing. Amerikaanse bedrijven moeten volgens hem in de Verenigde Staten werknemers aannemen. De ironie van Trumps protectionisme? Het is  inmiddels 10% goedkoper om in Mexico te produceren dan in de Verenigde Staten dankzij de devaluatie van de peso als gevolg van de Amerikaanse verkiezingen…

Trump twitterde onlangs:

“General Motors is sending Mexican made model of Chevy Cruze to US car dealers-tax free across border. Make in USA or pay big border tax!”

En:

“We’re going to get Apple to start building their damn computers and things in this country instead of in other countries.”

Trump verzet zich bovendien tegen het Trans-Pacific Partnership dat Obama heeft gesloten met twaalf landen. Dat geldt ook voor de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst met Canada en Mexico. De verdragen kosten Amerikaanse banen. Trump heeft daarnaast veel kritiek op wat hij de ‘oneerlijke handelspraktijken van China’ noemt. Het ziet ernaar uit dat de Verenigde Staten onder Trump definitief een andere handelskoers gaan varen. Net als in de tijd van Ronald Reagan.

Gevolgen voor Nederland

Wat moeten we hier in Nederland nu van verwachten? Trump heeft zijn protectionistische pijlen vooral gericht op Azië en Mexico. Zijn plannen zijn om een importtarief in te stellen op goederen uit China (45%) en Mexico (35%). Dat zal ook gevolgen hebben voor Europa, is de verwachting. Zal het voor Nederland zo’n vaart lopen? Ik denk het niet. Voor Nederland is de VS de belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. De VS is de grootste buitenlandse investeerder in Nederland. Maar Nederland is ook belangrijk voor de VS: we zijn de derde grootste investeerder in de VS. Ons land is bovendien de negende afzetmarkt voor de VS. Nederlandse bedrijven importeren jaarlijks voor 32 miljard euro uit de VS en exporteren er jaarlijks voor 17 miljard euro naar toe. De VS heeft aan ons dus meer te verliezen dan te winnen.

[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel 

Tot en met 11 januari organiseert de Nederlandse regering onder leiding van Henk Kamp een economische missie naar Las Vegas en Silicon Valley. Het is natuurlijk prachtig als dit bijdraagt aan het vergroten van onze export. Maar zou het niet veel leuker zijn om Trump op een koekje van eigen deeg te trakteren en het reclamebudget voor de Vereniging Nederlands Fabrikaat weer eens flink op te schroeven? Dan krijgt hij de rekening van zijn beleid snel genoeg gepresenteerd.

Auteur: Wim Nieland (Aeves). Wim Nieland (1973) houdt zich in de rol van directeur Publiek bezig met de overheidsmarkt. Wim heeft ruim tien jaar voor verschillende inkoopadviesbureaus gewerkt. In januari 2012 sloot hij als mede-ondernemer bij Aeves aan. Wim voert met regelmaat inkoopgerelateerde onderzoeken uit in de publieke sector en publiceert daarover. Daarnaast schrijft hij veel columns en artikelen over inkoopdoelmatigheid en contractmanagement. Voor veel overheidsorganisaties voert hij onderzoeken en adviesopdrachten uit over deze onderwerpen.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten