Inkoopmanagement

Groene golf van ketensamenwerking

Ze staan vast ook in uw top 10 van verkeers-ergernissen: stoplichten! Telkens wachten, terwijl u vaak niet weet waarop en waarom. U haalt een auto in, strandt voor een stoplicht en wordt vervolgens ingehaald door diezelfde auto. Zie hier de parallel met ketensamenwerking. Als u alleen de relatie met de volgende schakel probeert te verbeteren, ervaart u nauwelijks voordelen en flow! Terwijl een ‘groene golf’ van samenwerking meer oplevert dan ‘ieder voor zich’: elke schakel in de keten profiteert van de gezamenlijke verbetering.

Gemeenschappelijk doel

De crux zit hem in de behoefte. Klinkt logisch? Vinden wij ook, toch is het dat in de praktijk niet. De vraag is namelijk niet altijd hetzelfde als de behoefte. Kijkt u naar de wens achter de vraag? Naar wat er écht nodig is? Ketensamenwerking draait om een gemeenschappelijk en nodig doel. En dat loont pas echt als de mensen in de keten het totaal overzien en begrijpen waarom ze iets doen. 

Inkoop als hindernis

Veel inkoopafdelingen zien ketensamenwerking als nieuw wapen om de eigen positie te versterken. Prijsvechten is uit, waarde-creatie is in. Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger. Te veel leveranciers zien inkoop als een (soms vijandige) hindernis en intern wordt de afdeling nog te weinig als partner in business gezien. Het gevolg? In de keten komt u niet verder dan het pleasen van de volgende schakel, dat is tenslotte al moeilijk genoeg. Niet alleen in de relatie leverancier-inkoper komt dit voor, ook werkvoorbereiding & uitvoering of engineering & onderhoud kennen deze hinderpalen. En zo kent u ongetwijfeld nog vele voorbeelden…

Soft skills

Die synergie –ofwel optimale ketensamenwerking- vereist specifieke (keten)vaardigheden op het gebied van leiderschap, advies, communicatie en sensitiviteit. Mensen anders laten denken en het besef ontwikkelen dat het gaat om ‘de gemeenschappelijke stip aan de horizon’. Zo neemt het vertrouwen van ketenpartners in elkaar toe en ontstaat een verbeterde ketensamenwerking waarbij centraal staat wat de keten echt nodig heeft. En dan ineens staat u te wachten voor het stoplicht, zónder dat u zich ergert. U weet namelijk nu waarop u wacht en waarom dat goed is voor het einddoel.

[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel 

Kan uw organisatie nog wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van de soft skills? Neem even contact met ons op, onze training Ketenvaardigheden brengt ook uw keten in de groene golf!

Auteur: Covalis. Covalis denkt altijd vanuit de vraag of de behoefte van de (eind) klant. Dit vraagdenken biedt inkopende en verkopende organisaties concurrentiekracht en meer onderscheidend vermogen.  De netwerkorganisatie Covalis helpt schakels binnen inkoopketens hun ketenvaardigheden te ontwikkelen en hun potentieel te benutten. Om optimaal aan de klantvraag te kunnen voldoen bestaat het netwerk uit de beste materiedeskundigen en keten professionals.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten