Inkoopmanagement

Vijf heldere conclusies over inkoopopleidingen!

leadership

Wij vroegen jullie vorige maand welke inkoopopleiding inkopers zouden moeten volgen. Vervolgens werden we overspoeld met reactiesop de website, social media en via de e-mail. De reacties waren stuk voor stuk inhoudelijke en nuttige tips. Op basis hiervan hebben we vijf conclusies getrokken die we graag met jullie delen.

1. Steeds meer inkoopopleidingen
De conclusie die uit alle reacties getrokken kan worden, is dat NEVI niet meer de enige inkoopopleiding is in de markt. “NEVI was vroeger een
begrip en must om op je CV te hebben staan. Tegenwoordig worden gelukkig ook andere opleidingen door bedrijven geaccepteerd, waaronder InkoopAcademie”, aldus Edwin Herwijnen. Naast InkoopAcademie en NEVI, werd onder andere ook de minor Inkoopmanagement bij de Hanzehogeschool, het NCOI en LOI aangeraden.

2. Brede opleiding vereist
De inzenders waren van mening dat inkopers, naast inkoopopleidingen, ook buiten het inkoopstraatje opleidingen zouden moeten volgen. “Om via inkoop waarde te creëren in de organisatie en voor het eindproduct, werkt inkoop samen met leveranciers, collega’s en de klant. Hiervoor is een brede opleiding nodig, waarin naast inkoop en economie, ook juridische kennis, marketing, processen, projecten, advisering en communicatie behandeld wordt”, stelt Ingrid van Dongen.

3. Kennis van bedrijfskunde en veranderkunde
“De koppeling tussen inkoopmanagement, bedrijfskunde en veranderkunde zijn in de huidige tijd essentieel om inkoop op een hoger maturity niveau te krijgen”, vindt Remco Witteveen. Bij een brede opleiding mag volgens hem een bedrijfskundige opleiding, zoals de HBO MER bedrijfskunde, zeker niet ontbreken. “Het aangaan van duurzame en strategische relaties met een win-winperspectief zijn issues anno 2015. Het is tijd dat inkopers het ‘inkopersjuk afwerpen’ en zich gaan bezighouden met ondernemen!”

LEES MEER / INKOOPOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS BROCHURE POST HBO INKOOP

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten