Inkoopmanagement

De roep om inkoopmarketing!

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde. Als je dat als inkoper onvoldoende beseft, heb je het knap lastig. Onnodig ingewikkeld zelfs. “Choose your battle” is nog zo’n adagium. Maak niet overal een punt van, maar schat vooraf in welke strijd je wilt én kunt winnen. Beide wijsheden duiden erop dat je als inkoper niet in het centrum van het universum staat. Je werkt in een organisatie die een groter belang heeft, en dat is maar zelden precies hetzelfde als jouw inkoopbelang.

Over gewenste doelen en een goed strategie

Het is bijzonder dat organisaties altijd zoeken naar inkopers die eager zijn: gretig en fanatiek om hun doelstellingen te behalen. Terwijl die eigenschappen je in de organisatie juist behoorlijk in de weg kunnen zitten. Effectief inkopen is namelijk serieus ingewikkeld. Om effectief te zijn – en wie wil dat niet? – moet je eerst weten wat het gewenste doel is. Klinkt als een open deur, maar dat is het echt niet. Er zijn maar weinig inkopers die precies weten welke organisatiedoelen zij moeten nastreven. Als je daar achter bent, heb je een goede strategie nodig. Welke ‘battles’ ga je voeren? En hoe? Soms moet je eerst een stapje terug doen om er daarna twee vooruit te kunnen zetten.

Meer op inhoud en minder op prijs inkopen

In de meest recente uitgave van Binnenlands Bestuur (blad voor de Nederlandse overheidssector) staan drie artikelen met een haakje naar inkoop. Het eerste gaat over het inkopen in het (relatief nieuwe) sociaal domein. De Jeugdzorg om precies te zijn. De strekking is dat inkopers meer op inhoud en minder op prijs moeten inkopen. Het gaat nu helemaal niet goed volgens de geïnterviewde bestuurder. Dat is volgens haar vooral te wijten is aan de inzet van externe inkoopadviseurs… 

Payrolling

Het tweede artikel gaat over het negatieve standpunt van de overheid over Payrolling. Deze contractvorm levert weliswaar hoge flexibiliteit op voor de inleners, maar gaat vaak gepaard met lage lonen en hoge onzekerheid voor de werknemers. Ook hier wordt er een flinke sneer naar inkoop uitgedeeld. Door concurrentiedruk zou er in 85% van de gemeenten sprake zijn van onoorbare praktijken.

Vees succes daar met EMVI

In het derde artikel staat een grote gemeente centraal, die de komende jaren de taken van de helft van de ambtenaren wil outsourcen om zo 10% kosten te besparen. Met de btw-component erbij, moet inkoop een slag van 25 à 30% maken. Vees succes daar met EMVI!

Zo maar drie ‘nieuwsitems’ waarbij inkoop niet in staat was om op een meer constructieve manier de pers te halen. We hoeven met inkoop niet de populariteitsprijs te winnen, maar we moeten ons er wel van bewust zijn hoe de buitenwereld naar ons kijkt. Wij weten dat we er het maximale uithalen, alleen we ‘verkopen’ het vaak zo beroerd.

Roep om meer inkoopmarketing neemt toe

De roep om meer inkoopmarketing neemt toe. Pak eens een positieve casus en treed daar mee naar buiten. Er gaat zoveel goed, inkoop draagt dagelijks bij aan de organisatiedoelstellingen en genereert ‘value for taxpayers money’. Waarom zien we dan toch alleen maar inkooprottigheid in de media? Be good and tell it!

[alert type=”info” title=”Leestip: De toegevoegde waarde van inkoop. “Wat voor werk doe jij eigenlijk?” Die vraag hoor ik vaak op verjaardagen en feestjes. Als je vertelt dat je op een inkoopafdeling van een grote internationale organisatie werkt. “] Lees dit artikel 

Auteur: Wim Nieland, directeur publiek bij adviesbureau Aeves.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten