Management & Leadership

Ontwikkel jouw visie

Werken vanuit een visie is vooruitkijken en omvat meer dan alleen de dag doorkomen. Je dient actief doelen te stellen om vooruit te komen. Maar hoe doe je dat nu precies? Ontwikkel een visie: jouw visie! Hieronder een uiteenzetting.

Wat is een visie?

Een visie is een realiseerbare droom die richting geeft aan plannen en doelen. Visie motiveert en inspireert mensen. Van Antoine de Saint-Exupery zijn de gevleugelde woorden: “Als je een schip wil bouwen, beveel de mensen dan niet om hout te verzamelen, verdeel het werk niet voor hen, geef geen orders. Nee, leer hen te verlangen naar de onmetelijke uitgestrektheid van de zee”.

Inzicht en vooruitzicht

Visie is zowel inzicht als vooruitzicht. Verantwoordelijke leiders kijken ver vooruit om te zien hoe hun beslissingen de toekomst beïnvloedt. Visie betekent ook optimisme en hoop. De pessimist ziet bij iedere mogelijkheid beren op de weg en de optimist ziet kansen en mogelijkheden in iedere moeilijkheid. Teams die weten wat de visie van het bedrijf is en weten welke bijdrage zij daaraan leveren, werken meer samen, met meer enthousiasme en motivatie. Daar is meer aandacht en respect voor elkaar en is meer saamhorigheid. Verbinden heeft te maken met samenbrengen, sterker maken, talenten kennen en gebruiken, samenwerken, bundelen om hoger doel te realiseren. Dit geldt voor alle bedrijven: grote organisaties, mkb en zzp’ers.

Persoonlijke visie

Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en verbeter punten. Wat moet je dan ontwikkelen? Een goede termijn voor een persoonlijke visie is ongeveer vijf jaar. Doordat je werkt aan iets wat je belangrijk vindt en het pad erheen structureert, ervaar je vaak flow.

Hoe ontwikkel je een visie?

Je begint met door te ontdekken wat echt belangrijk is voor jou of je afdeling/bedrijf. Sommige mensen weten dat al, en zijn dus al een eind op weg. Voor anderen is dat lastiger. Je moet de nodige (zelf)kennis opdoen. Je zult meestal over een behoorlijke dosis levens- en werkervaring moeten beschikken om die vraag voor jezelf te kunnen beantwoorden. Ook als je die ervaring al wel hebt, is het niet altijd makkelijk. Als je je bijvoorbeeld veel en lang hebt aangepast aan wat je dacht dat anderen belangrijk vinden (en dat doen heel veel mensen) kan het lastig zijn om te bedenken: maar wat wil ik?

Voor een afdeling is de visie vaak een afgeleide van de bedrijfsvisie. Het gaat om wat voor de afdeling belangrijk is. De stip op de horizon binnen het kader van de afdeling.

Hoe ziet een visie eruit?

Hoe ziet voor jou, de gedroomde toekomst eruit? Wat voor droombeeld heb jij voor jouw bedrijf en welke positie heb jij in jouw markt? Redeneer toekomstgericht: Steve Jobs: “We’re here to put a dent in the universe. Otherwise why else even be here?” ‘Wij geloven in dingen anders doen.’ Bill Gates: “Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft-software.” Algemeen: in 2021 is mijn BV Jansen een toonaangevende wereldspeler in de productie van plakband houders. Medewerkers werken met plezier voor het bedrijf en helpen met innovatie”.

Hoe formuleer je een visie?

Een visie formuleren is lastig. Als voorbeeld eerst een zwakke visie. “Wij geven onze klanten meer service en meer producten dan onze concurrenten.”
Waarom werkt deze visie niet?

  • niet toekomstgericht
  • niet te vertalen in gedrag en beleid
  • saaie, niet inspirerende en vooral beschrijvende feitelijkheden
  • komt niet vanuit het hart

Een inspirerende visie is:

  • creatief
  • toekomstgericht
  • te vertalen in gedrag en beleid
  • specifiek voor jouw bedrijf
  • inspirerend, met inhoudelijke keuzes
  • gericht op innovatie

Hoe krijg je deze wel helder op papier? Beschrijf jouw droom. Het is in eerste instantie een persoonlijke visie. Er zijn geen belemmeringen. Denk groot. Leg de lat hoog. Ga ook eens brainstormen met de volgende vragen in gedachten:

  • Waar ben je erg goed in? Wat zijn jouw unieke talenten en kwaliteiten?
  • Wat kost je weinig moeite om te doen? Waarbij vliegt de tijd?
  • Wat doe je nu in je leven? Maakt het je gelukkig? Geeft het voldoening?
  • Waar word je naar toegetrokken? Is het iets anders dan wat je nu doet?
  • Wat vond je als kind leuk om te doen? Geeft je dat nog steeds voldoening?
  • Wat interesseert je op dit moment het meeste?
  • Waar word je blij van?
  • Wat zou je doen; zelfs als je er niet voor betaald wordt?

Een visie is dus het bewustzijn van wat ECHT belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Jouw visie komt van binnenuit en je kunt je er met hart en ziel voor inzetten.

Hoe formuleer je een bedrijfsvisie?

Focus en richting

Een visie moet focus hebben. Een duidelijk beginpunt en eindpunt. Grootse dromen zijn mooi, maar als visie onwerkbaar. Mensen moeten een visie eenvoudig om kunnen zetten in haalbare dagelijkse doelen. Het eindpunt moet ook eenvoudig te visualiseren zijn. ‘Maximaliseer het werk dat onze klanten kunnen doen’ is een slechte visie, want het heeft geen focus en geeft geen richting. ‘Ontwikkel en implementeer een set van kennis-management tools waarmee onze klanten efficiënter kunnen opereren’ is ook geen goede visie, want het is eerder een missie. Een goed voorbeeld is: ‘Wordt een uiterst efficiënte en wendbare organisatie’.

Stappenplan naar een bedrijfsvisie

Om een bedrijfsvisie te definiëren, kun je de volgende stappen aanhouden:

  • Schets een toekomstbeeld, gefocust op wat je met je onderneming wilt bereiken voor je klanten.
  • Vat het samen in een paar woorden.
  • Toets het aan de principes van focus en richting.
  • Als het niet voldoet of het beschrijft een ‘hoe’ in plaats van een ‘wat’, ga dan weer naar stap 1.
  • Maak een plaatje van je visie. Dat hoeft niet letterlijk een plaatje te zijn; het mag ook een beschrijving zijn. Als mensen zich er maar een beeld bij kunnen voorstellen.
  • Verkoop je visie zowel binnen als buiten je organisatie. Als je dat niet doet, verzinnen mensen zelf een visie.
  • Beloon mensen als ze beslissingen nemen die de visie ondersteunen.
  • Bekijk na een paar jaar je visie en bepaal of je hem moet bijstellen. Zo ja, ga dan naar stap 1.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten