Innovatiemanagement

Startups beoordelen: baseer je mening op feiten, niet op aannames

leadership

“Sociale netwerken kunnen met relatief kleine toevoegingen eenvoudig hun dienstverlening uitbreiden naar muziek en artikelen.” Als dit waar is, waarom is dit er dan nog niet? Omdat het toch niet zo eenvoudig is? Of omdat dit niet past bij de visie van Facebook en Twitter? Het is te gemakkelijk om er van de zijlijn iets van te vinden. Dat is ook niet zo zinvol, omdat we dan verzanden in allerlei slimme argumenten die nergens (niet op feiten) op zijn gebaseerd. Beter om eerst te begrijpen wat de visie is van een specifiek sociaal netwerk en het bijbehorende business model

Startups beoordeel je anders

De opmerking “Nieuwsmedia die een relatie willen opbouwen met hun lezers zullen dit doen via sociale netwerksites die een veel groter publiek trekken dan Blendle en bovendien veel goedkoper zijn.” snijdt geen hout. New York Times en Axel Springer hebben net 3 miljoen geïnvesteerd in Blendle. Beter om te kijken wat er echt gebeurt in de markt (feiten) dan roepen wat er zou moeten gebeuren (teveel aannames). Je kunt niet meten met dezelfde meetlat die we gebruiken om bestaande en bewezen business modellen te beoordelen. Een startup concept of business model kun je niet langs zo’n meetlat leggen. Waarom niet? Omdat een startup fundamenteel anders is dan een gevestigde onderneming met een (bewezen) business model. Een startup is niet een kleinere variant van een groot bedrijf. Steve Blank: “a startup is a temporary organization searching for a repeatable, profitable, and scalable business model”. In een gevestigd bedrijf gaat het om uitvoeren. In een startup gaat het om zoeken en leren.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten