Bedrijfsbezoek

  • Brochure aanvragen
  • Stel een vraag

Bedrijfsbezoeken & Kennistours


Bedrijfsbezoek

Veel organisaties zetten bedrijfsbezoeken, klantsafari’s of kennistours in om hun medewerkers bij te scholen en extra kennis en/ of vaardigheden bij te brengen. Een bedrijfsbezoek levert in de regel toegevoegde waarde omdat er ‘echte’ praktijkervaringen worden opgedaan en er actief wordt geparticipeerd. Dit bij elkaar zorgt ervoor dat de opgedane kennis beter beklijfd en men na afloop meer uit zichzelf kan halen. Vooral het in de praktijk zien en horen hoe zaken werken of gedaan kunnen worden van business leaders, spreekt doorgaans erg tot de verbeelding.


Wat houd een kennistour / bedrijfsbezoek in ?

Een bedrijfsbezoek is een bezoek aan een organisatie op zakelijke gronden met als doel inzicht te verkrijgen in het karakter en de werkwijze van de organisatie. Tot zover de definities. Bij Utrecht Business School houdt het zoveel in als: het volgen van een programma gecentreerd rond een bepaald thema, waarbij u met een bus naar een aantal best-of-class-bedrijven wordt gebracht om daar verdieping te krijgen op het thema. Een verantwoordelijke van het bedrijf in kwestie geeft een presentatie, beantwoord vragen en leid u rond door het bedrijf opdat de opgedane kennis nog beter beklijft. Tijdens de bustour worden tevens enkele colleges verzorgd door UBS-docenten met als doel om het geleerde van de bedrijven, in een bredere strategische context te plaatsen. Bedrijfsbezoeken of kennistours nemen bij Utrecht Business School 1 dag in beslag en leveren u een unieke leerervaring op. 

Welke typen kennistours/ bedrijfsbezoeken zijn er? 

Er zijn veel verschillende typen bedrijfsbezoeken te onderscheiden. Van klantsafari’s tot rondleidingen en van meewerkactiviteiten tot kennistours. In die laatste categorie is Utrecht Business School actief en hierbinnen bieden we weer verschillende varianten aan. Dit zijn achtereenvolgens: de business development kennistour, de verandermanagement kennistour, de brand management kennistour, de hr analytics kennistour en de product management kennistour. Alle kennistours zijn zowel individueel als incompany te boeken. Bij individuele deelname volgt u de tour met professionals uit diverse sectoren en branches. Bij incompany deelname volgt u de kennistour doorgaans met uw afdeling of team.

Waarom een kennistour / bedrijfsbezoek organiseren?

Er zijn diverse redenen om een bedrijfsbezoek te organiseren voor uw medewerkers/ team. De belangrijkste en meest voorkomende reden is dat het bezoeken van een bedrijf wat voorloper is op een bepaald gebied, doorgaans zorgt voor een enorme inspiratie/ motivatie boost bij deelnemers. Wanneer nieuwe kennis niet alleen via een presentatie of uit een boek tot iemand komt, maar ook via de ‘echte werkpraktijk’, dan beklijft deze kennis veel beter. Ook het bezoeken van een andere werkomgeving, het observeren van andere werkmethoden, of het ervaren van een ander bedrijfs-dna, leid tot nieuwe energie en zet doorgaans aan tot het nadenken over nieuwe mogelijkheden.

Wat levert een kennistour / bedrijfsbezoek u op?

Een kennistour levert allereerst nieuwe energie, inspiratie en motivatie op bij deelnemers. Het levert in de regel tal van nieuwe ideeën, suggesties en initiatieven op bij uw medewerkers als gevolg van de kennistour. Daarnaast is het ook een lange termijn investering omdat er echte ervaringen worden opgedaan. Een gebeurtenis (en al helemaal een impactvolle gebeurtenis) kunnen mensen zich jaren later nog levendig herinneren terwijl een alledaagse cursus/ training doorgaans al snel weer vergeten wordt. Wat doorgaans erg wordt gewaardeerd en veel indruk maakt, zijn de first-hand stories van business leaders waarin succes cases worden besproken. Vooral wanneer ook nog eens wordt aangeven hoe deelnemers dit ook kunnen bewerkstelligen.

Voor wie is het geschikt / bedoeld ?

Een kennistour is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op een bepaald vakgebied. De kennistour is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Wat zijn de kosten van een kennistour / bedrijfsbezoek ?

De kosten van een bedrijfsbezoek/ kennistour laten zich niet makkelijk in kaart brengen. Dit komt omdat er geen standaard concept voor is. Het moge duidelijk zijn dat wanneer er bijvoorbeeld een kennistour naar Sillicon Valley (USA) wordt georganiseerd, dat dit een ander kostenplaatje met zich meebrengt dan een bedrijfsbezoek naar de lokale supermarkt. Voor meer informatie over de tarieven die Utrecht Business School hanteert voor (incompany) kennistours, klikt u op de pop up die op deze pagina verschijnt. U kunt uiteraard ook contact met ons opnemen voor een offerte-aanvraag. Dit kan via deze link.


Redactie UBS Plus / Utrecht Business School

Dit artikel is geschreven door de redactie van inspiratieplatform UBS Plus. Het platform is bedoeld om professionals te inspireren en te motiveren bij het veranderen van uzelf, uw team of uw organisatie naar nieuwe gewenste situaties. UBS Plus is een initiatief van Utrecht Business School. Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze voor op een volgende stap in hun carrière. Dit doen we op de vakgebieden finance & accounting, marketing en communicatie, it en crm, bedrijfskunde, strategie, hrm, inkoop en management & leadership. Voor vragen, advies of meer informatie over Utrecht Business School contact de redactie en/ of bekijk de video hiernaast.