Inkoopmanagement

Vijf methoden om uw marge te vergroten door efficiënte inkoop

leadership

Door de toenemende concurrentie dalen de omzetten en komen de marges van mkb’s onder druk te staan. Hoe kunt u uw marges toch op peil houden? Aan de kostenzijde kunt u uw marges verhogen, bijvoorbeeld door efficiënter in te kopen. Maar hoe koopt u efficiënter in?

1. Onderhandel over bijkomende kortingen en voorwaarden

Peil bij uw leveranciers naar de voorwaarden voor volume- en loyaliteitskortingen. Onderhandel ook de voorwaarden voor de terugname van eventuele voorraadoverschotten. Maak afspraken over de schadeloosstelling van backorders, foute leveringen, beschadigde goederen, etc. Vragen kost u niets en voor u het weet, stijgt uw marge al met enkele procenten. 

2. Optimaliseer de bestelde hoeveelheden

Veel bedrijven vinden een zo klein mogelijke voorraad, die snel roteert, het meest wenselijk. Dat is echter niet altijd ideaal. Als u vaak kleinere hoeveelheden bestelt, kunnen de transportkosten oplopen. Vergelijk daarom uw voorraadkosten met de bestel- en transportkosten en bepaal op basis daarvan uw optimale bestelhoeveelheid. Let wel: uw optimale bestelhoeveelheid is niet noodzakelijk dezelfde als de EOQ (Economic Order Quantity) die uw leverancier hanteert.

3. Streef naar win-win partnerships

Een goed wederzijds begrip van elkaars business kan grote voordelen opleveren, zowel voor u als voor uw leverancier. In het laagseizoen bijvoorbeeld, zijn producenten doorgaans bereid om aan een veel lagere kostprijs te produceren. Houd er rekening mee dat u dan wel hogere voorraden heeft. Analyseer of de bijkomende voorraadkosten lager zijn dan uw voordeel.

4. Beperk het aantal leveranciers

Op die manier realiseert u een hoger inkoopvolume per leverancier. Zo versterkt u uw onderhandelingspositie als inkopende partij. Bijkomende voordelen zijn meer uniformiteit en eenvoud op het vlak van logistiek, verpakkingen en administratie.

5. Analyseer uw aanbod

Neem de marges van uw aanbod onder de loep op het niveau van categorieën, subcategorieën en items. Zo krijgt u een inzicht in de winstgevendheid van uw assortiment. Overweeg of u de minder winstgevende elementen uit uw aanbod kunt halen.

[alert type=”info” title=”Leestip: In vier stappen naar een succesvolle inkoopstrategie! “] Lees het artikel

Door: Filip Hendrickx, Graydon Nederland

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten