Business Development Innovatie Management

Betekenisvolle organisaties hebben de toekomst

Veel managers halen opgelucht adem: blij dat de crisis bijna voorbij is en dat ze het hebben overleefd. Vervolgens vallen ze terug in hun oude manieren van zakendoen. Dom, zegt trendwatcher Tony Bosma. Bedrijven die de komende 5 jaar succes willen hebben, doen er goed aan radicale veranderingen door te voeren: ‘Het is tijd voor betekenisvolle organisaties.’

De winnaars van de toekomst zijn die organisaties die niet de wereldproblematieken oplossen maar het systeem aanpakken dat de problemen veroorzaakt, aldus Bosma. ‘Organisaties zijn groot geworden door slecht te doen. De succesvolle organisaties van de toekomst doen alleen maar goed.’ Deze succesvolle organisaties hebben volgens Bosma, trendwatcher en futurist van Extend Limits, 5 kenmerken gemeen:

1. EEN FOCUS OP ‘NEEDS‘ IN PLAATS VAN CREATIE VAN ‘DESIRES

Het kapitalisme floreerde door op de angst en onzekerheidsgevoelens van mensen in te spelen. Maar we zien een kentering. Marketing transformeert naar ‘mattering‘. Betekenisvolle organisatie worden succesvol, wat betekent dat organisatiesucces transformeert. Consumenten willen zich niet meer laten wegzetten als consumerende entiteiten. Ze zoeken meer betekenis vanuit organisaties in hun levens. Betekenisvolle organisaties richten zich meer op ‘needs‘ en zorgen hiermee voor daadwerkelijk betekenis in de levens van hun klanten.

2. TECHNOLOGIE ALS MIDDEL, NIET ALS DOEL

De vergaande digitalisering van onze leefomgeving gaat onverminderd door. De uitdaging van organisaties is om hierin daadwerkelijk waarde toe te voegen voor de klant. Te vaak wordt er gedacht vanuit technologische mogelijkheden en te weinig vanuit klantwaarde. Vaak wordt technologie als utopisch middel voor alle organisatorische problemen gezien. Veel organisaties stellen niet meer de juiste vragen en laten zich leiden door technologische droombeelden die iedere vorm en aansluiting met de leefwereld van mensen mist. De organisaties die daarentegen weten bij te dragen aan menselijke vooruitgang zijn de winnaars van de toekomst. 

3. PRIJS IN BALANS MET IMPACT OP OMGEVING

Het prijsbeleid is vaak volledig geënt op lage prijzen, die vaak niet in verhouding staan met de impact die producten hebben op onze omgeving. Met andere woorden ze vertegenwoordigen niet de juiste productiekosten. We geven kortingen en die kortingen gaan bijna altijd ten koste van het milieu of iemand in de waardeketen. Dat past niet bij betekenisvolle organisaties.

4. DATA RECLAIM

Het grootste gevaar van de huidige tijdsgeest is niet economische exploitatie maar data-exploitatie. Organisaties gaan steeds verder in het verzamelen van klantdata. Een belangrijke trend voor de komende jaren is data reclaim. Met andere woorden: het individu krijgt de mogelijkheid controle te nemen over zijn eigen data. Wat een organisatie over iemand weet is wat de persoon zelf ook weet. Betekenisvolle organisaties werken aan deze ontwikkeling mee.

[alert type=”info” title=”Leestip: De lerende organisatie: het verandermanagement voorbij. Volgens sommigen is verandermanagement, als aparte discipline, slechts een lapmiddel voor gebrekkig aanpassingsvermogen van organisaties.”] Lees het artikel.

5. ANTICIPERENDE ORGANISATIE

In een omgeving waarin onzekerheid de enige zekerheid is, gaat het niet meer om vaste lijnen en uitgekauwde strategieën. Het gaat erom dat een organisatie in staat is om te anticiperen op snel veranderende omgevingen. Consumenten zijn niet meer in te delen in gelijksoortige groepen maar vereisen maatwerk en persoonlijke aandacht waar dat mogelijk is. Het organisatielandschap vereist continue vernieuwing en innovatie als randvoorwaarde. Jezelf en je businessmodellen opnieuw uitvinden zijn voor een anticiperende organisatie steeds belangrijker.

Auteur: Jan Bletz – “Ik ben voornamelijk journalist”, zeg ik altijd als me wordt gevraagd wat ik ‘ook al weer doe’. Je bent dan meestal van verdere vragen af, want iedereen heeft wel een eigen voorstelling van wat ‘een journalist’ doet. Deze site biedt informatie over wat ik werkelijk doe: artikelen schrijven (essays, columns, interviews, achtergrondverhalen over diverse onderwerpen, voornamelijk voor zakelijk ingestelde lezers). Meer informatie over Jan Bletz.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten