Innovatiemanagement

Business Development vanuit een marketing perspectief

leadership

Bij Business Development is de relatie tussen bedrijf en markt van cruciaal belang. Het bedrijf ontleent haar bestaansrecht aan de markt. De omzet wordt tenslotte op de markt gerealiseerd. Het begrip ‘markt’ lijkt daarmee dermate bekend dat enige definiëring en afbakening al gauw kan worden afgedaan als zinloos en tijdverspilling.

Maar niets is minder waar. Marketeers blijken, als ze het in hun analyses en modelbouw over de markt hebben; de afnemers te bedoelen. En industrieel economen hebben, als zij het over de markt hebben, met name de aanbodzijde in het vizier. Het begrip ‘markt’ kan hier dus meerdere interpretaties hebben. Deze verschillende invalshoeken heeft zijn weerslag op de rol en positie van Business Development binnen bedrijven. Dit vraagt om een verdere toelichting. In dit eerste deel gaan we in op het ontstaan van Business Development vanuit de Marketing discipline.

Het Marketingconcept

Tot aan het midden van de jaren 50 werd Marketing gezien als een synoniem voor verkoop. Marketing was gericht op de korte termijn en vooral tactisch van aard. De marketingactiviteiten lagen op het gebied van promotie, bijvoorbeeld door reclame of tijdelijke prijsverlagingen. De focus van een organisatie lag bij haar producten, niet bij haar klanten. Voor de marketingafdeling was het product een gegeven. Dat wil zeggen, productie leverde een product dat op het bordje van verkoop en marketing werd geschoven.

In de jaren vijftig ontstond het begrip ‘Marketingconcept’  [Peter Drucker]. Het Marketingconcept zegt dat het doel van een organisatie is het ontdekken van behoeften van doelmarkten en deze efficiënter en effectiever dan de concurrenten te bevredigen. Vanuit het Marketingconcept kreeg Marketing een oriëntatie op de lange termijn; Marketing werd strategisch. Men kwam tot het inzicht dat winstgevendheid het resultaat was van de tevredenheid van klanten op de lange termijn en van nieuwe concepten als marktsegmentatie en productdifferentiatie.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten