Algemeen

Case Contentstrategie NOS: kort korter kortst

leadership

Na een proefperiode van zeven maanden lanceerde NOS in juni afgelopen jaar NOS Kort op Instagram: een dagelijkse selectie van het nieuws in video’s van vijftien seconden. Opgezet voor een jonge doelgroep die snel up to date wil zijn. Het account wordt beheerd door drie jonge journalisten, waaronder ik zelf.

Mijn vader fronste zijn wenkbrauwen toen ik hem vertelde over het concept van NOS Kort. “Vijftien seconden? Daarin kun je toch nooit alles vertellen?” “Nee, pap”, zei ik. “Maar zo is de jongere generatie wel op de hoogte van het nieuws.” “Hmm”, bromde mijn vader, terwijl hij opkeek van zijn krant. “Als ze daarin geïnteresseerd zijn, kijken ze toch gewoon naar het Achtuurjournaal?”  

Geen televisie

Maar tieners kijken nauwelijks nog televisie in de traditionele vorm. En ze lezen ook geen kranten. Terwijl mijn ouders wachten tot het acht uur is, zitten mijn broertjes en zusje naast hen op een laptop een ander programma te bekijken. Door het volgen van NOS Kort zijn ze voor acht uur al op de hoogte van het nieuws. Want jongeren willen best weten wat er in de wereld gebeurt, maar gaan daarvoor geen half uur naar het journaal kijken of uren de krant lezen. De NOS heeft dat begrepen.

Met @NOSKort verzamelt het nieuwsmerk een selectie van nieuwsfeiten en tonen die in korte, aantrekkelijke video’s. Want dat is de manier waarop de jeugd informatie graag tot zich neemt. Bestaande content wordt op een slimme manier hergebruikt door het op maat te maken voor een specifiek publiek.

Ondertiteling en juiste woordkeuze

Wat de video’s ook erg populair maakt, is het gebruik van ondertiteling. Hierdoor is het mogelijk om een video te bekijken zonder dat je geluid aan moet staan. Daarbij wordt de juiste woordkeuze gebruikt en een goede combinatie gemaakt van ‘serieus’ en ‘leuk’ nieuws. In vier zinnen moet het nieuws verteld worden. Dit maakt de video’s hip, kort en aantrekkelijk.

Video Player

Meer online video

De afgelopen jaren is het online videogebruik alleen maar toegenomen. Daarbij is Instagram één van de snelst groeiende sociale netwerken waar veel jongeren actief op zijn. Hierdoor is het een ideaal platform voor nieuwsvideo’s.

NOS Kort is vanaf het begin gebouwd mét het publiek. Er wordt regelmatig gevraagd om feedback en op vragen van kinderen en jongeren wordt (bijna) altijd gereageerd. Dit heeft ervoor gezorgd dat het account inmiddels bijna 45.000 volgers heeft. Ter vergelijk: begin 2015 waren dit er circa 5.500.

Kort nieuws is een uitdaging

Een video op Instagram duurt maximaal vijftien seconden. Dit maakt het vertellen van het nieuws een grote uitdaging. In de video wordt het nieuws kort uitgelegd. Het bijschrift onder de video wordt gebruikt om meer achtergrondinformatie te geven. Wil het publiek daarbij nog meer weten over een bepaald onderwerp, dan wordt er doorverwezen naar NOS.nl.

Het monteren van de video, schrijven van de tekst inspreken van de voice-over kost al met al best wat tijd. Dit zorgt ervoor dat een belangrijke nieuwsgebeurtenis niet binnen vijf minuten als video op Instagram kan staan. Toen in Parijs de aanslag plaatsvond, wilden we dit uiteraard snel op NOS Kort posten. Alleen was er op dat moment nog geen bruikbaar beeldmateriaal. We hebben er toen voor gekozen een foto te plaatsen en verwezen naar het live blog van de NOS.

Welke drie dingen kunnen we leren van NOS Kort?

  1. Probeer het! Bedrijven beschikken vaak over goede content. Sommige bedrijven zijn van mening dat ze hun content aan moeten passen, maar dat is niet altijd noodzakelijk. NOS past niet de content op zichzelf aan, maar de manier waarop de content verteld wordt. Voor Instagram kan hetzelfde nieuws worden gebruikt, alleen met een andere tone of voice en montage.
  2. Sta open voor feedback van volgers. Regelmatig komende er lovende reacties op vragen, maar kritische vragen zijn er ook zeker. Negeer deze niet, maar wees blij met feedback en doe er iets mee.  
  3. Bedenk waar het publiek zich bevindt. Dit is essentieel voor de manier waarop je je content in moet zetten. Bedenk leuke concepten voor je doelgroep die goed aansluiten. Zo is het op vrijdag regelmatig Famous Friday, waarbij een bekende Nederlander of populaire vlogger de voice-over tekst inspreekt.

[alert type=”info” title=”Leestip: Tien geheimen van gepersonaliseerde video. In de categorie ‘marketingmiddelen waar je in 2016 echt niet meer omheen kunt’, prijkt video wel zo’n beetje bovenaan. “] Lees dit artikel

Auteur: Debora Post – LBL

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten