Marketing Management

Case: betere online content strategie door verdieping in je klant

leadership

In de afgelopen jaren is het online marketing spelletje flink geëvolueerd. Waar je vroeger met wat linkbuilding mooie resultaten kon behalen, is het tegenwoordig een specialistisch vak waarbij het online gedeelte onderdeel uitmaakt van de algehele bedrijfsvoering en de boodschap die de website eigenaar wil uitdragen. Maar hoe pak je dat aan? SEO specialist Erik geeft een kijkje in de praktijk. 

Online marketing voor een succesvol project

Wanneer je een website succesvol wil kunnen promoten moet je een aantal dingen weten. Hierbij kun je denken aan zaken zoals:

  • Waarvoor dient de website?
  • Wat kunnen bezoekers er vinden en waarom moeten ze juist daar zijn?
  • Waar is de doelgroep van de website precies naar op zoek?
  • Welke problemen heeft de doelgroep en hoe kan de eigenaar van de website / webshop deze oplossen?

Essentiële zaken zijn dan ook het zorgen dat de content vragen beantwoord, dat je aanwezig bent op plaatsen waar de doelgroep zich bevindt en dat je de juiste tone-of-voice en een goede gebruikerservaring realiseert. Sleutelbegrippen die een project wel of niet tot een succes maken.

Een praktijk case: op locatie bij Resbo en IT Recycling

IT Recycling uit Uden is een bedrijf dat IT hardware recyclet. Achter die korte samenvatting gaat een heel scala aan diensten schuil dat wordt uitgevoerd en een aantal services die IT Recycling uniek maken. Op donderdag 25 februari was er een afspraak om een van die diensten te demonstreren bij onze eigen systeembeheerder Resbo. Een interessante dienst, want er werd een demonstratie gegeven over hoe harde schijven vernietigd worden en worden voorbereid voor recycling.

In een grote machine werden de harde schijven tot kleine snippers vermalen. Erg interessant om te zien, maar je vraagt je misschien af wat je hier als online marketeer aan hebt?

Een sterkere online strategie door verdieping in je klant

Tijdens de demonstratie had ik de mogelijkheid om zowel de ondernemer als de doelgroep te spreken. De eerder beschreven vragen kon ik op deze manier snel beantwoorden wat mij weer input levert voor de online strategie en adviezen met betrekking tot de content van de website.

Resbo levert als IT partner voor haar klanten de service om harde schijven veilig en verantwoord af te voeren. Hierbij geven ze bedrijven het vertrouwen dat zij er voor zorgen dat de data bijvoorbeeld niet op straat belandt en hardware niet in het milieu gedumpt wordt. IT Recycling kon een aantal zaken aankaarten die van belang zijn en waar vaak niet direct aan gedacht wordt.

De reden dat zij bijvoorbeeld met een mobiele harddisk vernietiger naar de klant toe komen is om er voor te zorgen dat harde schijven, die soms verstuurd worden naar een partij die de schijven vernietigt, niet alsnog in de post onderschept worden. Dit klinkt misschien wat overdreven, maar je wilt niet dat door een dom verkeersongeval alsnog al je data op straat ligt.

USP’s achterhalen

Daarnaast blijkt maar een gedeelte van de bedrijven af te weten van de verantwoordelijkheden die horen bij recycling. Het blijkt zo te zijn dat wanneer je iets afvoert je dit moet doen bij een bedrijf dat Weeelabex gecertificeerd is. Dit is een ketenverantwoordelijkheid waarmee je kunt aantonen wat er gebeurt met de afgevoerde spullen en hoe het precies gerecycled wordt. Doe je dit niet, dan ben je feitelijk in overtreding en zou je hiervoor bestraft kunnen worden. Waardevolle info dus die wij kunnen inzetten bij de online marketing activiteiten van de klant. 

Hoe nu verder?

Naar aanleiding van de demonstratie en de gesprekken met IT Recycling en Resbo heb ik een aantal punten kunnen definiëren waar ik de komende tijd mee aan de slag kan:

  • Verder uitlichten van de unieke eigenschappen van deze klant, de USP’s
  • Beter beeld wie precies de doelgroep is
  • Beter beeld van vragen die de doelgroep beantwoord wil zien
  • Onbekendheid van de doelgroep met certificeringen en regelgeving

Met name dat laatste punt is een leuke bonus. Als buitenstaander van het proces had ik aangenomen dat deelnemers in het proces de spelregels kennen, maar dit blijkt vaak niet zo te zijn.

[alert type=”info” title=”Leestip:  Social selling: relevantie is gewenst , social promotion niet “] Lees dit artikel

De uitdaging als marketeer wordt nu om te zorgen dat we vraag en aanbod gaan koppelen én bewustwording creëren onder de doelgroep. Oftewel: hoe zorgen we dat mensen die op zoek zijn naar de oplossing van IT Recycling niet alleen op de site terecht komen, maar zich ook bewust worden van de plichten en verantwoordelijkheden die bij hardware recycling komen kijken? Een mooie uitdaging voor een nog beter (online) resultaat!  Meer praktijkcases en handige online tips lezen? Ga naar deze site.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten