Marketing Management

Contentmarketing: gratis, gek en grappig!

twitter

Door het grote aanbod van content op het web zijn mensen nauwelijks meer bereid om te betalen voor content. Waarom zou je  betalen voor iets dat je ook gratis kan krijgen? Wij als Nederlanders houden tenslotte wel van gratis dingen.

Maar hoe kan je hier vervolgens geld verdienen wanneer je gratis dingen weggeeft. Volgens Chris Anderson schrijver van het boek ‘Free’ (een boek dat hij zelf gratis online heeft gezet) moet je zorgen dat je mensen eerst lokt met gratis content. Om hen vervolgens hiermee te overtuigen, en te zorgen dat ze wel willen betalen voor content. 

Gek

Mensen zijn door het gebruik van smartphones en tablets altijd online en bereikbaar. Hierdoor is het publiek ook persoonlijk te benaderen wat betreft de content. Maar hoe ga je dat doen? Een nieuw fenomeen wat opkomend is “gekke content”. De aangeboden content wordt wat persoonlijker en de barrière van de zakelijke en formele benadering lijkt te vervallen.  Het lijkt er juist op dat de content op een gekke, vreemde of grappige manier kan worden gebracht. Klanten kunnen de persoonlijke benadering wel waarderen.

Gratis en gek, deze twee woorden worden kunnen steeds meer gelinkt worden aan content marketing. Steeds meer nieuwe bedrijven werken op een persoonlijke en informele manier van klantcommunicatie. Het is namelijk begrijpelijker voor de klant en daarbij ook persoonlijker.

Een gezond portie humor is dus tegenwoordig helemaal niet meer erg wat betreft content marketing. Dit geldt dus niet alleen voor de e-mails, website . Ook op de verschillende social media platformen.

Zo is de volgende discussie op Twitter tussen NS en Donald Duck een leuk voorbeeld. Waar een veel voorkomende klacht van de NS door Donald Duck wordt benoemd, eindigt het in een humoristisch gesprek. Dit leidde er toe dat klanten van de NS zich in het gesprek mengde en de NS die klanten weer op dezelfde manier konden benaderen.

tweitter

Je als bedrijf open opstellen qua benadering en aanbod van de content kan in deze tijd is dus helemaal niet erg. Maar geef het wel de tijd om te testen en te onderzoeken. Experimenteer er mee en kijk zelf of deze manier van content marketing bij het bedrijf past.

Bron: Marqit 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten