Marketing Management

De gouden eeuw van digital (content) marketing

Niets is zo veranderlijk als marketing. Marketing van nu is niet meer hetzelfde als marketing van pakweg vijf jaar geleden of zelfs vorig jaar. Althans, dat is de overtuiging van marketeers. Marketeers geloven dat de gouden eeuw van de marketing is aangebroken en dat marketing zich sneller en nog verder gaat ontwikkelen. Dit blijkt uit het Adobe Digital Roadblock rapport, een enquête onder 1.311 marketeers uit Engeland, Frankrijk en Duitsland. Hierin werden marketeers gevraagd naar de ontwikkelingen en nieuwe strategieën van marketing.

Marketing is allang niet meer het creëren van een boodschap die wordt uitgestuurd naar duizenden ontvangers. Consumenten verwachten uitdagendere content, gepersonaliseerde boodschappen en voortdurende interactie met een merk. Daarnaast gaan zij er vanuit  dat ze direct een reactie krijgen op al hun vragen. Om dit te kunnen bewerkstelligen, hebben marketeers een diepgaand inzicht nodig in het gedrag van de consument. Marketeers (zestig procent) zien data-gedreven marketing als de nieuwe, belangrijkste vorm van marketing.

Data-gedreven marketing wordt ondersteund door de huidige technologische ontwikkelingen. Uit een recent Adobe Digital Index onderzoek blijkt dat ook mobile marketing steeds belangrijker wordt. Mobile zorgt ervoor dat consumenten vaker met media in aanraking komen en marketeers kunnen hierbij niet alleen zien wat er op een device wordt opgezocht, maar krijgen ook inzicht in de locatie van de consument zodat ze nog beter in staat zijn om rekening te houden met de context van marketinguitingen. Met de komst van wearables en Internet of Things is het mogelijk om nog veel meer data over de consument te vergaren. 58 procent van de marketeers verwacht dan ook dat deze nieuwe technologieën invloed gaan hebben op de manier waarop marketeers hun publiek benaderen en de effectiviteit van marketingcampagnes analyseren. Zo’n 72 procent gelooft dat wearables en het IoT marketing in een nieuwe fase heeft gebracht. Dit vereist wel dat marketeers én merken zich aanpassen aan de nieuwe technologieën en deze ook toe gaan passen.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR / DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten