HRM

Emoties managen in je team is belangrijker dan je visie en missie!

leadership

In elk team spelen emoties een belangrijke rol. Kijk maar naar de sport. Met regelmaat laten spelers zich provoceren en doen dan puur op emotie domme dingen. Bijvoorbeeld Zidane in de finale van het WK 2006, met zijn wereldberoemde kopstoot. Op de werkvloer is dat niet anders. Collega’s kunnen elkaar provoceren en emoties spelen dagelijks een grote rol. Moeten  managers zich niet meer richten op het managen van emoties dan het managen van de bedrijfsstrategie? En hoe manage je emoties eigenlijk? 

Waarom zijn emoties belangrijk?

Het managen van emoties die ontstaan bij medewerkers, is een van de meest uitdagende taken van een manager. Waarom? Het is simpelweg erg moeilijk. Emoties zijn onvoorspelbaar, we houden er eigenlijk niet zo van. En toch zijn ze cruciaal voor het functioneren van onze organisatie. Emoties zeggen veel over de cultuur en over de ontwikkeling van je team. Maar waarom zijn ze dan zo belangrijk?

  • Emoties laten zien dat iemand betrokken is en hart voor de zaak heeft.
  • Emoties zeggen je veel over de werksfeer binnen je team.
  • Onuitgesproken emoties leiden vaak tot sabotage van het werk.
  • Emoties zijn een graadmeter voor de werkdruk en stress in je team.
  • Emoties verhogen, indien goed gemanaged, productiviteit en kwaliteit

Met andere woorden, emoties spelen een veel belangrijkere rol dan veel managers denken. Productiviteit, kwaliteit, werksfeer, werkdruk, dat zijn termen waar we aan gewend zijn en die hoog op de agenda staan. Dat ze voor een groot deel veroorzaakt worden en meetbaar zijn door emoties, realiseren we ons vaak niet.

Herkennen is het halve werk

Het herkennen van de emoties binnen je team is van groot belang. Elk bedrijf kent een zogenaamde ‘ijsberg’ cultuur. 20% van de ijsberg komt boven water uit en bevat de theoretische visie, missie, doelstellingen en strategie van de organisatie. De harde factoren dus. Die andere 80%, hangt onder water en is gebouwd op zachte factoren. Cultuur, management, macht, vertrouwen, werkdruk en nog tientallen andere factoren. Maar wat zijn dan eigenlijk de meest voorkomende emotionele factoren? Leer ze herkennen, zodat je er op kunt anticiperen. We onderscheiden een zestal basisemoties:vreugde, angst, verdriet, woede, verbazing en walging. Allemaal komen ze voor op de werkvloer, daar kun je zeker van zijn:

  • Vreugde: er worden successen behaald, er is vreugde binnen het team. Vaak een teken dat je teamspirit goed is. Neem dan uit uitgebreid de tijd om succes te vieren, dat helpt bij het verbeteren van de cultuur.
  • Angst: de angst om te falen of iets fout te doen beheerst vaak een medewerker. Managers die hun medewerkers angst inboezemen zorgen vaak voor een slechte en gesloten sfeer binnen het team.
  • Verdriet: er is iets mislukt, dat zorgt voor een droevige sfeer. Hoe gaat je team daarmee om? Wordt de betreffende verkoper die zijn deal ziet mislukken weggehoond, of juist ondersteund door de rest van het team? De omgang met verdriet zegt veel over je team.
  • Woede: het gevolg van onrecht, terecht of onterecht. Het managen van woede is zeer moeilijk. Deze emotie komt eigenlijk alleen naar boven als er echt zaken mis zijn gegaan binnen je organisatie. Woede naar buiten toe, bijvoorbeeld een ‘gemeenschappelijke vijand’ hoeft niet altijd negatief te zijn.
  • Walging: treed vaak op tussen teamleden die elkaar niet liggen. De politieke spelletjes die intern gespeeld worden leiden vaak tot walging bij anderen. Als manager kun jij dat beïnvloeden door niet open te staan voor politieke spelletjes en dat ook duidelijk te communiceren.
  • Verbazing: vaak het gevolg van gebrekkige communicatie. Waarom is juist collega x ontslagen? Waarom gaat het bedrijf richting y op? Je team goed op de hoogte houden voorkomt de kans op een negatieve vorm van verbazing.

Het managen van emoties

Traditioneel richten managers het grootste deel van hun tijd en aandacht op de bovenste 20%. De visie, missie en targets van de organisatie. Herkenbaar? Maar, is dat wel de beste manier? Moeten we niet veel meer balans aanbrengen in het managen van onze organisatie tussen de harde en zachte factoren, aangezien de zachte factoren zo’n grote invloed blijken te hebben op het eindresultaat?

Jouw aandacht voor de zachte factoren die invloed hebben op het resultaat van je team, maken het verschil tussen een manager en een topmanager. Heidedagen, brainstormsessies, strategiemeetings, beleidsontwikkeling. Ze bepalen misschien 20% van het succes van je team. Belangrijk natuurlijk, maar vergeet de andere factoren niet. Het managen van emoties, daarmee kun je als manager het verschil maken. Herken de emoties binnen je team en speel hier actief op in.

[alert type=”info” title=”Leestip: De paradox van talentmanagement “] Lees het artikel

Uiteraard staat het resultaat van je team altijd voorop. Als manager word je tenslotte ook afgerekend op targets. Maar resultaat behaal je op basis van teamspirit. Op basis van vertrouwen en commitment.

Dit artikel is origineel geplaatst door de redactie van KennithSmit.com en is hier te vinden.

Auteur: Hylke ter Beest, heeft zich al ingezet bij talloze vraagstukken bij diverse bedrijven op nationaal en internationaal niveau. De wereld om ons heen is veranderd. Dat is geen nieuws meer. Toch is het voor veel bedrijven en medewerkers lastig om hier goed op in te springen en succesvol te worden in deze nieuwe werkelijkheid. Ik heb al veel bedrijven aantoonbaar succesvoller gemaakt in deze nieuwe economie. Ik ben er van overtuigd dat we eerst naar de individu moeten kijken in plaats van te trainen om te trainen. Ik maak gebruik van verschillende assessments en persoonlijkheidsprofielen zodat we weten wat er ontwikkeld kan worden , individueel en op teamniveau. Meten is weten en ontwikkel sterke punten van teams en medewerkers zodat ze succesvoller worden. Wil je meer weten neem dan contact op met Hylke ter Beest via 06-44 77 77 20 of h.terbeest@kennethsmit.com

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten