HRM

Focus op instroom levert uiteindelijk de hoogste ROI

leadership

De Boston Consulting Group deed onderzoek naar HR topics die het meeste invloed hebben op de waardevan de organisatie.  Daar kwam deze top 5 uit:

– delivering on recruiting
– onboarding of new hires en retention
– managing talent
– improving on employer branding
– performance management & reward.

Wat opvalt in deze top: er zitten 3 onderwerpen in die te maken hebben met de instroom van nieuw personeel. Vanuit mijn praktijk zie ik dat er veel tijd en geld gestoken wordt in recruitment en employer branding. De onboarding wordt vaak nog gezien als een leuk stage projectje. Ten onrechte. Het grootste afbreukeffect van een nieuwe medewerker zit in de startfase.


Wat willen nieuwkomers?

Er is verandering op komst: Organisaties zien het belang van het goed opnemen van nieuwe medewerkers: het versnelt de transities, maakt mensen sneller productief en heeft een positief effect op retentie.  Bekijk je onboarding op de eerste plaats vanuit de nieuwkomers. Die heeft twee belangrijk wensen:

1 Welkom voelen: nieuwkomers willen het gevoel hebben een goede keuze te hebben gemaakt.  En wil dat de eerste dagen bevestigd zien. Zorg voor een fantastische eerste indruk.

2 Van betekenis zijn: een nieuwkomer moet van alles leren. Maar hij wil snel laten zien dat hij wat voor de organisatie kan betekenen.
Wanneer je je onboarding wilt verbeteren, zijn dit twee belangrijke vertrekpunten voor de eerste weken.

Quick wins voor onboarding in de eerste weken

1. Zorg voor een warme ontvangst. Het zijn de wittebroodsweken. De organisatie is leuk, de nieuwkomer heeft een goede keuze gemaakt. Betrek eventueel het thuisfront. Daar moet het verhaal ook landen. Als het bij je organisatie past: Thuis een mooie bos bloemen op de eerste dag of een taart?

2. Koppel nieuwkomers op de eerste dag aan iemand waarmee hij iets gemeen heeft. Dat geeft een goed gevoel: Dezelfde studie, hobby of woonplaats.

3. Kijk wie de echte ‘connectors’ zijn in je organisatie: wie is degene die iedereen kent en weet wat iedereen doet. Koppel je nieuwe medewerkers in ieder geval aan een van hen voor een introductiegesprek.  Zo leert hij snel nieuwe mensen kennen

4. Het netto salaris blijkt vaak tegen te vallen. Nieuwkomers krijgen een bruto bedrag te horen. En dan blijkt het netto bedrag soms lager dan verwacht. Maak altijd een bruto – netto berekening bij binnenkomst om een teleurstelling bij de eerste loonstrook te voorkomen.

[alert type=”info” title=”Leestip: Binenkort van start: Post HBO HRM & Leadership “] Lees het artikel

5.  Zorg voor een uitlaatklep voor nieuwe medewerkers: waarover zijn ze verbaasd? Een open cultuur met overal gesloten deuren? Wat zouden ze willen veranderen? Organiseer een bijeenkomst voor nieuwkomers met het management team. Niet om te zenden, maar om te ontvangen.

6 Evalueer verwachtingen van je nieuwe mensen. Niet na een hlaf jaar, maar na 3 weken al. En vraag ook meteen na wat ze vinden van hetgeen het bedrijf van ze vraagt: hoe flexibel en loyaal ze moeten zijn

Auteur: Ardienne Verhoeven. 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten