Opleidingskunde & HRD

Hoe maak je informeel leren een succes?

Werknemers hebben tegenwoordig veel vrijheid bij de invulling van hun persoonlijke ontwikkeling. Ondersteund door het 70/20/10 model leggen veel bedrijven de nadruk op informeel leren. Hiermee bewegen organisaties weg van klassikale lessen of verplichte e-learnings. Maar hoe stimuleer je een vorm van leren die vooral vrijwillig en ongepland moet plaatsvinden?

Kleine doelen

Informeel leren heeft geen curriculum of pedagogisch systeem dat voorschrijft hoe je moet leren. Dat betekend echter niet dat je het leren van relevante vaardigheden en kennis aan het toeval moet overlaten. Het is belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben: “Waar wil ik beter in worden?”. Wanneer je dit kleiner maakt wordt de focus nog sterker: “Waar wil ik deze week beter in worden?”. Een werkgever zou hierbij kunnen helpen door belangrijke vaardigheden op te breken in een lijst van kleine leerdoelen die werknemers kunnen gebruiken ter inspiratie.

Kleine leeractiviteiten

Informeel leren bestaat uit een opeenstapeling van kleine, meestal dagelijkse leeractiviteiten. Sommige activiteiten ontstaan spontaan, zoals een discussie met collega’s, maar andere activiteiten doe je bewust, zoals het lezen van een relevant artikel, of het uitproberen van een nieuwe presentatietechniek. Een werkgever kan ervoor zorgen dat relevante kleine leeractiviteiten, zoals artikelen, video’s, of praktische oefeningen gedeeld worden vanuit de organisatie en tussen collega’s. Dit verlaagt de drempel om regelmatig een kleine stap te nemen in je persoonlijke ontwikkeling.

Maak informeel leren zichtbaar

Deadlines en evaluaties van doelen zijn contraproductief bij informeel leren. Het neemt de intrinsieke motivatie weg bij de werknemer door het leerproces te formaliseren. De beste manier om informeel leren te stimuleren is door de informele activiteiten die een werknemer onderneemt zoveel mogelijk zichtbaar te maken. Zorg ervoor dat werknemers van elkaar kunnen zien wat ze leren en hoe ze vooruitgaan. Wanneer je iedereen om je heen ziet leren wordt je zelf ook gemotiveerd om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Daarnaast ontstaat er een positieve vorm van sociale controle wanneer je persoonlijke inspanningen zichtbaar zijn.
Verantwoordelijkheid bij de werknemer

Het belangrijkste aspect bij informeel leren is de verantwoordelijkheid die de werknemer moet nemen. Zij is zelf verantwoordelijk voor haar ontwikkeling en moet deze verantwoordelijkheid ook voelen. Iedere vorm van controle of verplichting die een werkgever introduceert vermindert dit gevoel van verantwoordelijk. Informeel leren zal het beste functioneren in een organisatie die goede hulpmiddelen beschikbaar stelt voor haar werknemers, zonder hiermee haar werknemers een harde verplichting op te leggen.

[alert type=”info” title=”Leestip: 3 Waardevolle tips bij het inzetten van e-learning “] Lees het artikel

Gebruik de juiste tools

Informeel leren biedt organisaties veel kansen, maar brengt dus ook de nodige uitdagingen met zich mee. Een voordeel van informeel leren is dat veel leeractiviteiten online plaatsvinden. Hierdoor is informeel leren uitermate geschikt om met app’s en online platformen te ondersteunen. Er bestaat tegenwoordig software die specifiek gericht is op het stimuleren van informeel leren.

Auteur: Jasper van Nistelrooy. Jasper van Nistelrooy, oprichter van Achieved blogt over leren, carrière, persoonlijke ontwikkeling en innovatie.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten