Digitalisering & ICT

Microsoft Dynamics CRM 2016: Wat is er in de loop der jaren veranderd?

CRM systemen hebben in de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt: op het vlak van de user interface, connectiviteit, mobiliteit en sociale media. Deze ontwikkelingen lopen parallel met de opmars van respectievelijk het gebruik van smartphones, tablets en social media. De ontwikkelingen op het vlak van de User Interface is onbetwist het belangrijkste deel van de software vanuit eindgebruikers perspectief. Immers, hoe gebruiksvriendelijker de user interface des te krachtiger de software. 

Ontwikkelingen die niet meer weg te denken zijn in de huidige wereld waarin centraal staan: 1. de online en offline klantbeleving en 2. de klantreis. De vereisten aan een CRM oplossing voor de invulling van een CRM strategie zijn vandaag de dag significant anders dan zeg vier jaar geleden: inderdaad, de tijd van Microsoft Dynamics CRM 2011. Een verouderd product vergeleken met de 2013, 2015 en 2016 versies. In deze uitgelicht maken we een korte reis met de ontwikkelingen van Microsoft Dynamics CRM.

1) Microsoft Dynamics CRM 2016. Aan het einde van 2015 zal Microsoft Dynamics CRM 2016 gelanceerd worden:

–  Een verbeterde Excel ervaring in CRM, met inbegrip van nieuwe Excel-sjablonen om veel kerntaken te automatiseren.
– Een verbeterde integratie met Outlook. Synchronisatie via de browser op de PC, Mac of mobiele browser op een telefoon.
– Trending content. Content die het meest relevant is waar iemand aan werkt.
– Contextuele documenten voor SharePoint, Microsoft Onedrive voor Business en Office 365 groepen met de CRM-records.
– Naadloze integratie met de diverse Office apps binnen CRM of de CRM mobiele app.
– Persoonlijke verkoop documenten op basis van CRM-gegevens zijn gemakkelijker op te bouwen met “Document Generation”. Denk aan offertes, orders en facturen.
– Integratie van de volgende generatie Cortana, de persoonlijke assistent van Microsoft.
– Verbeteringen om het werken met Dynamics CRM naar een hoger plan te trekken. Een verdergaande integratie met andere systemen (notabene, overwegend met de eigen Microsoft producten.) – Relatieve kleine wijzigingen t.o.v. de 2015 versie.

2) Microsoft Dynamics CRM 2015.

– Vanuit de navigatiebar direct door alle CRM records zoeken.
– Bij offline App gebruik, nieuwe concept records aanmaken en later online synchroniseren.
– Verbeterde Business Rules, Roll Up velden en Calculatie velden.
– Hiërarchie van accounts (de zogenaamde parent child functionaliteit), producten of gebruikers visualiseren in een boomstructuur.

– Betere integratie met Outlook en Exchange.
– CRM slimmer inzetten met Marketing Automation.
– Beter naar klanten luisteren met Social Listening.
– Producten en diensten aan elkaar relateren in hiërarchische bundels.
– Uitgebreidere Service Level Agreement functionaliteit.
– Met name op het social marketing vlak veel ontwikkelingen. Dankzij Microsofts actieve acquisitie beleid op dit vlak: post CRM & Marketing Automation>>

3) Microsoft Dynamics CRM 2013.

– Totaal vernieuwde user interface. Werken vanuit één scherm in de browser, veel minder klikken. Simpele, eenduidige navigatie.
– Naadloze social media integratie.
– Proces georiënteerd: invoerschermen volgen de bedrijfsprocessen:  [sidebar name=”In-post advertisement “]

Voorbeeld New business flow. Van de kwalificatie van een lead, via het valideren van de data tot en met het uitbrengen van een voorstel en het sluiten. Per processtap wordt er weer een andere module aangeroepen: Leads, Account voor het valideren, Opportunity en Offerte. 

– Mobiele ondersteuning voor Apple, Android en Windows tablets en telefoons.
– Multi Browser ondersteuning voor o.a. Chrome, Firefox en Explorer.
– Met Quick create binnen een paar tellen nieuwe klanten, prospects, leads, etc invoeren.
– Records worden met Auto Save automatisch opgeslagen. Opslaan en afsluiten is niet meer nodig.
– Naadloze integratie op alle devices met de Smartphone App. De gebruiker wordt visueel meegenomen met de fase in het proces c.q. de te doorlopen processtappen. Een grote stap voorwaarts ten opzicht van versie 2011!

4) Microsoft Dynamics CRM 2011.

– Roll based. Afhankelijk van je rol krijg je direct toegang tot jouw relevante informatie, gekoppeld aan de rol gebaseerde schermen en overzichten.
– Dashboards. In één oogopslag alle informatie beschikbaar met Dashboards en inline data visualisatie.
– Document Management Systeem, Documenten beheren met de naadloze SharePoint integratie.
– Goal management en KPI’s om resultaten te volgen, meten en te vergelijken.
– Met Solution Management aanpassingen opslaan, beheren en delen.

Functioneel gezien, ook vandaag de dag, een prima oplossing. Echter, geen mogelijkheden om naadloos te switchen tussen het werken met een PC en smartphone dan wel tablet. Een user interface die verouderd is, lees niet intuïtief. Een beperkte social media integratie.

Auteur: Edwin Best – Edwin is a passionate, independent, CRM professional. Owner of The Best CRM, your partner for customer centric strategy, CRM system selection and CRM implementation. It is my mission to make an active contribution to the discipline of customer-centric business. As a strategy giving lectures and workshops, conduct research and publish articles. Furthermore, with a CRM focused range of services and products, business solutions for CRM and customer-centric business: The Best CRM Academy, CRM Training courses and workshops, The Best CRM Consulting, CRM strategy, Customer journey and touchpoints, CRM software selection, CRM implementation. Meer informatie over The Best CRM vindt u hier.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten