Opleidingskunde & HRD

Nieuwe trends in het online-leren!

leadership

Nieuwe trends in het online-leren!

Wat is hot in online-leren? Als je dat wilt weten, dan moet je bij de twee daagse beurs Learning Technologies in London aanwezig zijn. Reden om onze ogen goed de kost te geven zodat we tussen de 200 aanbieders de trends oppikken.

Meer dan LMS

Veel aanbieders lokten mensen naar hun stand door te promoten dat ze dingen doen met microlearning. Vaak kwam het erop neer dat het contentmanagement systeem (LCMS) dat bedrijven aanbieden klaar is om microlearning te hosten. Sommige content leveranciers hadden hele bibliotheken met microlearnings beschikbaar. Je kunt je echter afvragen hoe goed die microlearnings aansluiten op de specifieke leer- of performance support behoeften van een bedrijf.

Toepassingen microlearning

Tijdens een seminar van SABA, werd de L&D verantwoordelijke van Virgin Money geïnterviewd. Dit is een groot consultancybureau. Ze starten binnenkort met microlearning. De verwachting is dat hierdoor hun consultants wel zes keer betere resultaten gaan behalen. Hoe ze aan dit getal komen en waar het aan gerelateerd is werd echter niet verduidelijkt.

Tijdens hetzelfde seminar vertelde een L&D vertegenwoordiger van Kwit Fit dat zij microlearning gaan inzetten om monteurs in de garages efficiënter hun werk te laten doen. Nu zijn er veel updates en versies van techniek in auto’s. Dit maakt dat er in het proces rond de monteur snel geschakeld moet kunnen worden om uit te vinden hoe de techniek werkt bij automerk X of Y. Kwik Fit geeft nu alle monteurs een eigen tablet, zodat ze snel bij hun performance support content komen. Ook wil men het sociale platform dat beschikbaar is, dan nog beter gaan benutten. In een pilot is gebleken dat bij een vraag van een monteur op het sociale platform, er binnen korte tijd wel zes goede antwoorden gegeven werden.

Artificial Intelligence

Het zou een trend kunnen worden, maar of dat de aanbieders van online leren er aan toe zijn is nog niet duidelijk. De termen kwamen veel voor in de verschillende praatjes van vertegenwoordigers tijdens de seminars. De toepassingen waren echter nog niet te zien.

Chatbots

Hier was bij een enkele leverancier een prototype te zien. Zo was er een demo van een club die het voor onboarding gebruikt. Het werkte als volgt. Er werden alle mogelijke vragen in gestopt die een nieuwe medewerker kan hebben. Ook werd de chatbot gevoed met de antwoorden. De nieuwe medewerker krijgt op dag 1, via het sociale communicatieplatform een bericht van Chatbot X. X stelt zich voor als de begeleider tijdens de eerste 30 werkdagen. Heb je een vraag, dan kan je die stellen aan X. En X heeft op de meeste vragen een antwoord. Mocht X geen antwoord hebben, dan gaat de vraag terug naar de ‘mens’ achter X. Die beantwoordt de vraag en een volgende keer heeft X wel direct het antwoord. Zo groeit de informatie waarover X kan beschikken. Het mooie is dat er niets vergeten kan worden. X vindt altijd het antwoord. Het is zeer waarschijnlijk dat deze toepassing gaat doorzetten en we volgend jaar veel meer voorbeelden hiervan gaan zien tijdens #LT19uk.

Toetsen

Leo is een grote club waar multinationals als Netdimension, Goo en nog flink wat clubs deel van uitmaken. Leo heeft in haar software recent de toetstool uitgebreid. Ze leggen nu ook de responstijd van de cursisten vast. Die responstijd zegt in hun ogen iets over de mate van zekerheid die de cursist heeft over het gegeven antwoord. Deze factor wordt meegenomen in de eindscore die een cursist krijgt voor het maken van de toets. Dat maakt dat iemand die alle antwoorden goed heeft, maar heeft gegokt (en dus getwijfeld) bij 3 vragen, geen 10 maar een 9 of 8 als eindcijfer krijgt.

Video content

Tijdens de Learning Technologies waren verschillende video-leveranciers vertegenwoordigd. Variërend van animatie tot superb speelfilmkwaliteit. Sommige partijen leverden op basis van een script of tekst de video’s. Inspirerend was om de verschillende interactieve tools voor videobewerking te zien. Daaronder bevond zich een tool die maakte dat je geen LMS meer nodig had. Alles zat in de video of was vanuit de video oproepbaar. Denk aan quiz, andere video, pdf enzovoort. Indrukwekkend om te zien en spannend of deze tool voeten aan de grond gaat krijgen.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

360 VR

Er waren ook een aantal aanbieders van onderwijsmateriaal met 360 Virtual Reality-opnames. Ze hadden allen één overeenkomst; ze hadden kleine stands. Dat terwijl de prijs van hun diensten (de 360 VR video’s) groot zijn, om een groot publiek te bereiken. Blijkbaar is dit een niche binnen de ruime online leren wereld.

Apps

Natuurlijk is het gebruik van smartphone een logische tegenwoordig. In de wereld van online leren is het steeds gangbaarder om ook op die manier content aan te bieden. In de praktijk worden de echte tools voor op de smartphone nog los van de grote lms systemen aangeboden. Blijkbaar is een integratie nog niet zo gangbaar. Je krijgt dan tools om quizzen te spelen tegen elkaar, om opdrachten te doen of video’s te bekijken. In die laatste categorie zijn steeds meer mogelijkheden. Van interactieve video’s tot en met video’s die beschikbaar komen als je een gebouw binnen gaat of bij een speciaal apparaat of kamer komt. Een duidelijke trend, in het verlengde van microlearning. De vraag is echter of het geheel via XApi wordt ontsloten en gelinkt aan het grote LCMS.

Tijdbesparing nog steeds argument voor online leren

Veel dingen veranderen door de jaren heen. Zo ook bij de aanbieders, wat ze aanbieden en wat ze vertellen. Het is opvallend dat het grootste argument voor online leren nog steeds overeind staat: TIJD. Niet alleen de tijd van de afdeling L&D, maar ook van de cursisten die de producten van L&D gebruiken. De uitdaging is dan vooral hoe je als organisatie kennis gaat delen en bij de medewerkers brengen. Hoe je dit doet verandert wellicht een beetje, maar het lijkt dat L&D én hun aanbieders niet over een nacht ijs gaan voordat ze veranderen.

Bron: Zijn er nieuwe trends in het online-leren? 

Auteur: Helma van den Berg

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten