Algemeen

Employee Listening bij Rabobank

hr analytics

Pieter Weijnen is volleerd ‘number cruncher’. Maar als People Analytics Data Scientist bij Rabobank komt er meer bij kijken dan alleen data analyse. Hij adviseert samen met zijn team collega’s over data gedreven werken. Rabobank is natuurlijk een echte koploper op het gebied van HR analytics. Pieter is dan ook actief bezig met een vooruitstrevend project op het gebied van employee listening.

Hoe ben je zo terecht gekomen bij de HR data analytics afdeling van Rabobank?

Ik ben gestart als trainee bij de Rabobank. In deze periode van een jaar heb ik op 4 verschillende afdelingen gewerkt. Met een studie-achtergrond in econometrie en filosofie ben ik uiteindelijk een half jaar terug gestart als People Analytics Data Scientist.

Ben je een echte ‘number cruncher’ als Data Scientist?

Ja, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant treed ik ook echt op als consultant/adviseur. Ik maak de complexe data-analyses en modellen. Maar samen met mijn team begeleid ik andere HR afdelingen om zoveel mogelijk data gedreven te werken. Als er bijvoorbeeld een idee ontstaat voor een nieuw HR product, dan proberen wij samen met het betreffende team om de belangrijkste hypotheses te toetsen met behulp van data.

Waarom is het belangrijk om data gedreven besluiten te maken?

Door het maken van data gedreven besluiten zijn we er zeker van dat de dingen die we doen ook echt een probleem oplossen. Intuïtie is een goed startpunt maar op het moment dat je je eigen intuïtie valideert met data kun je echt impact maken. Daar proberen wij collega’s bij te helpen.

Wat maakt jouw werk zo boeiend?

De veelzijdigheid trekt mij enorm aan. Ik ben opgeleid om modellen te maken en voorspellingen te doen. Dat vind ik ontzettend leuk, maar als ik dat de hele dag zou moeten doen, dan zou ik een heel ongelukkig persoon worden. Ik vind het dus ontzettend mooi dat ik in deze functie ook heel veel kan samenwerken met verschillende mensen en afdelingen. Het optreden als een soort interne consultant, samen met het number crunching maakt het heel leuk!

Wat is je grootste zakelijke uitdaging op dit moment?

We kunnen zeker nog meters maken als het gaat om onze nieuwe manier van werken. Voorheen focuste we echt op de analyse. Sinds een half jaar is hier een stukje interne adviesrol bijgekomen. Er zijn een aantal teams waar wij al heel goed de samenwerking mee opzoeken en gezamenlijk kijken: 1. Wat is het probleem? 2. Hoe kunnen we dat valideren? en 3. Wat zijn dan de vervolgstappen?. Maar we zijn pas net begonnen en er valt nog veel te winnen.

Rabobank is één van de koplopers als het om HR analytics gaat. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

De start hiervan is natuurlijk lang voor mijn tijd. Dus lastig om hier iets over te zeggen. Wat ik het afgelopen half jaar wel heb gemerkt is dat we een erg divers team hebben. Mensen vanuit verschillende achtergronden en leeftijden. Dit werkt ontzettend fijn samen en draagt bij aan de stappen die we op HR analytics gebied maken. 

Wat is een opvallende trend op het gebied van HR analytics voor de komende 2 jaar?

Ik denk dat Employee listening, écht luisteren naar je medewerkers, iets is waar de komende jaren veel aandacht voor gaat zijn. Bij Rabobank zijn we hier nu ook mee bezig. Wat speelt er bij alle mensen binnen het bedrijf, waar lopen mensen tegenaan op verschillende HR thema’s en welke interventies kunnen we hier dan heel gericht op maken. Ik ben hier zelf nu ook al mee bezig. Met name het stukje modelleren van de tekst analyse is waar ik mij op focus. En bij employee listening is het ontzettend belangrijk dat er terugkoppeling gegeven wordt dat je daadwerkelijk met de feedback aan de slag gaat.

Wat/Wie zijn jouw grootste inspiratiebronnen?

Dan kom ik toch echt uit bij een aantal filosofen. Daniel Dennett en Derek Parfit zijn voorbeelden van filosofen die complexe zaken, gestructureerd en logisch uiteen zetten. Als je hen leest, krijg je antwoorden op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had. Deze manier van gedachtes op een logische manier structureren gebruik ik nog steeds.

Welke take away wil je de lezer meegeven?

De belangrijkste take away is: Probeer alles wat je doet te bevragen. Zet boven alles wat je doet een groot vraagteken en stel jezelf de vraag: wat is het probleem dat we hiermee op gaan oplossen? Als het geen probleem oplost dan moet je jezelf heel erg goed afvragen waarom je het dan zou doen.

Wat is je motto?

Daar moest ik even over nadenken maar ik kom toch uit bij: Maximize the things not to do! Als je de juiste vragen stelt kom je er achter dat er veel zaken zijn je niet meer hoeft te doen. 

Auteur: Pieter Weijnen zal zijn HR analytics kennis delen op 20 maart tijdens de kennistour HR Analytics van Utrecht Business School. Meer informatie over deze tour en inschrijfmogelijkheden vindt u in deze link. Partner van dit event is Talentsoft.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten