Algemeen

12 tips voor succesvol veranderen

Veranderen is iets wat continu voorkomt. Tegenwoordig meer dan vroeger. Waar het vroeger een apart project of ingreep was is het tegenwoordig steeds meer een integraal proces waarin tegelijk aandacht nodig is voor de factoren technologie, organisatie(structuur) en mens. Verandering wordt ook steeds meer gezien als een constante en daarmee als normaal onderdeel van de bedrijfsvoering. Organiseren en managen is ook veranderen. Steeds meer organisaties streven naar continue verbetering, lees continue verandering.

Hieronder de 12 tips voor succesvol veranderen:

1. Maak duidelijk waarom de verandering nodig is.

Geef een duidelijke uitleg waarom. Geef niet alleen de feiten, maar vooral wat het betekent als de verandering is doorgevoerd.

2. Betrek iedereen bij de verandering.

Zorg er niet voor dat alleen zoveel mogelijk medewerkers betrokken zijn. Leiderschap is hier uitermate belangrijk. Zorg er dus ook voor dat topmanagement / directie er ook bij betrokken is. Dus niet alleen omhoog maar ook in de breedte. Je “peers”.

3. Maak mensen onderdeel van de verandering.

Het waarom is belangrijk en staat op 1. Maar het komen tot het gewenste resultaat kan en mag geen opgelegd traject zijn.

4. Zorg voor een duidelijk gefaseerd traject.

Zet kleine stappen. Te grote stappen schrikt af, duurt lang en is vaak te moeilijk.

5. Vier successen. Hoe klein ook.

Zorg er dan ook voor dat je successen boekt. Start met fases waar verandering direct merkbaar of meetbaar is. Het zijn misschien “quick wins”, maar geven vertrouwen voor het vervolg en zorgt dat mensen aangesloten blijven.

6. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Het klinkt logisch en dat is het ook. Maar makkelijk is het niet. Zorg ook dat je het volhoud en wijs op de punten die je voor jezelf hebt veranderd en vertel daarover. Medewerkers geloven pas dat er werkelijke iets verandert als ze het zien gebeuren bij anderen en dan vooral de leiders.

7. Verbind, verbind, verbind. Communiceer, communiceer, communiceer.

Luister en vertel. Ga de dialoog aan en niet in discussie.

Leiders maken vaak de fout te denken dat als ze maar een sterke boodschap uitzenden over de veranderingen, dat mensen dat zullen snappen. Niets is minder waar.

Krachtige en langdurige, bestendige verandering vereist continue communicatie. Dat moet via verschillende kanalen verlopen. Ook nog als de belangrijkste veranderingen al plaats hebben gevonden.

8. Zie de verandering als een leertraject.

Zorg dat het veilig is om te veranderen. Fouten maken mag. Accepteer dat je 2 stappen vooruit doet en 1 terug.

9. Bied kaders waarin mensen aan de slag mogen.

Faciliteer en stimuleer in plaats van controleren en sturen. Loslaten! Maak gebruik van de wil van mensen om te slagen. Motiveer de mensen en geef verantwoordelijkheid.

10. Meet vooruitgang niet alleen af aan de harde aspecten (zoals kosten, omzet, kwaliteit etc) maar ook aan de zachte aspecten (plezier, vertrouwen, betrokkenheid).

Evalueer en stel bij.
Veel bedrijven vergeten hun succes te meten voordat ze verder gaan. Leiders zijn zo blij met de overwinning, dat ze niet uitzoeken wat wel en wat niet heeft gewerkt. Dan is het gauw gedaan met de verandering.

11. Zorg dat besluiten kunnen worden uitgevoerd

Mensen overhalen hun gedrag aan te passen, gaat niet lukken als de formele elementen daar omheen (nog) niet zijn aangepast. Zoals de structuur, beloningssysteem, manieren waarop iets gedaan moet worden, training, ontwikkeling, etc.

Dat geldt ook voor de informele elementen. Denk dan aan de cultuur, de manier waarop, vaak onbewust, dingen gedaan werden – ‘omdat ze hier nou eenmaal zo gedaan worden’.

12. Cultuur

‘Culture is everything’, zei Lou Gerstner, voormalig CEO van IBM. Toch wordt er vaak te weinig aandacht besteed aan de culturele aspecten. Of het nu gaat om het overwinnen van culturele weerstand of in het geven van ondersteuning.

Bekwame managers proberen de cultuur niet te veranderen, maar proberen juist het meeste eruit te halen. Ze sluiten aan op wat mensen al denken, voelen, hoe ze werken en zich gedragen.

Auteur: Erwin Siereveld

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten