Business Development Innovatie Management

Service herontwerp? Een business model als basis

Het service model van menig organisatie is complex. Een traject van service (re)design vraagt om het verkennen en reconstrueren van een organisatie ten behoeve van de verbetering van een bestaande of geheel nieuw uit te vinden service. Een app, website of product zijn daarin geregeld onderdelen, maar maken deel uit van een grotere gebruikerservaring.

Die complexiteit maakt het voor designers lastig een start- of uitgangspunt vast te stellen. Designer Neil Turner zette daarom een bestaand canvas voor bedrijfsmodellen om in een bruikbaar model voor service design.

Het Service Model Canvas stelt belangrijke vragen over de service en samenhang in breder perspectief van een customer experience of customer journey. Doel is niet om ieder detail van de service vast te leggen, maar om de belangrijkste zaken aan te stippen. Het geldt als vertrekpunt voor een volledig design. Hoewel de uitdaging misschien is om een redesign van een website vorm te geven, maakt het duidelijk dat dit ene contactmoment in relatie staat tot andere.

De ervaring van Turner leert dat het belangrijk is het raamwerk in een kleine groep in te vullen. Markeer aannames zodat deze in een later stadium kunnen worden gevalideerd. Print het canvas op zeer groot formaat uit zodat er voldoende ruimte is voor de output van de brainstormsessie.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten