Innovatie Management

‘Delen is het nieuwe hebben’

Delen is het nieuwe hebben. Het benutten van stilstaande auto’s, leegstaande hotelkamers en keukens gaat zeker een vlucht nemen. Dat zegt Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in het tweede rapport over disruptie.

De nieuwe digitale concurrenten zijnmatchmakers die op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen. Deze platformen lopen volgens VINT weinig risico. Er is relatief weinig start- of groeikapitaal nodig. En opvallend genoeg ook weinig inspanning op het vlak van technologie. Organisaties die technologie slim weten in te zetten met de consument centraal in het vizier, hebben de grootste kans op succes.

Digitale platformen hebben slimme algoritmes om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals melding maken van een nieuw muziekalbum van de favoriete artiest van desbetreffende consument. Patroonherkenning leidt tot personalisatie, waarbij processen sneller en nauwkeuriger zijn voor aanbiedingen op maat.

API’s stellen organisaties in staat hun verdienmodel cross-sectoraal en cross-partner uit te breiden. Zo kan de Uber-API het logistieke arsenaal aan bestuurders niet alleen koppelen aan reizigers, maar ook aan elke app voor levering van goederen.

Alles draait om eenvoud voor de consument. Dat betekent het fundamenteel strippen van lagen van een product of dienst, totdat de echte klantbehoefte overblijft.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten