Business Development Innovatie Management

Starbucks-ceo na China-krach: wees lief voor je klant

Moeten we ons zorgen maken om de meltdown op de beurzen in China? Wel degelijk. Maar Starbucks-ceo Howard Schultz deed dat op een bijzondere manier: hij schreef al zijn 190.000 medewerkers een memo. Of ze niet extra aardig voor hun klanten willen zijn.

De beurzen in China tonen weer enig herstel na het drama van eerder deze week, maar een drama blijft het. Dat is ook Howard Schultz, baas van de grotoste koffieketen ter wereld Starbucks niet ontgaan. Hij stuurde daarom zijn medewerkers een memo met wat tekst en uitleg:

“Onze klanten voelen zich waarschijnlijk ongerust en gespannen. Hou daar alsjeblieft rekening mee en onthoudt – zoals je al wist – dat ons succes niet iets waar we recht op hebben, maar iets wat we moeten verdienen, elke dag weer. Laten we daarom extra rekening houden met de druk die onze klanten misschien voelen, en laten we alles doen wat in onze macht ligt om hun verwachtingen te overtreffen.”

Er zijn nog geen berichten opgedoken van beurshandelaren die deze week op de vuist zijn gegaan of zichzelf verhingen in een Starbucksvestiging, dus de e-mail ‘Message from Howard’ heeft misschien gewerkt. Maar intussen is er wel een discussie ontstaan: waar bemoeit de 62-jarige miljardair, die Starbucks de afgelopen 20 jaar heeft grootgemaakt, zich mee?

LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten