Digitalisering & ICT

Transformeren naar een innovatie gedreven organisatie

Transformeren naar een innovatie gedreven organisatie

Technologische innovaties als virtualisatie, de Cloud, mobility of big data analyse in oplossingen als Hadoop hebben grote impact op organisaties. Mits deze innovaties worden gedragen door de IT-afdeling natuurlijk, want zonder hun steun gebeurt er niets.

In een ideale situatie is IT door de hele organisatie verweven. De IT-afdeling is het kloppende hart: zij zorgt voor de nodige innovatie en vernieuwende strategieën. Deze afdeling staat in contact met de verschillende managers in de organisatie. Zo horen zij tijdig waar medewerkers tegenaan lopen en denken ze mee in IT-gerelateerde oplossingen. Hier wordt gekeken hoe de Cloud een bijdrage levert aan de dagelijkse activiteiten en wordt big data door middel van de juiste queries omgetoverd tot een machtig middel om de concurrentie voor te blijven.

Standaard taken uitbesteden

De werkelijkheid is echter vaak anders. Mede door de crisis en de onzichtbare rol die de IT-afdeling veelal inneemt binnen organisaties, zijn de budgetten de afgelopen jaren geslonken. Met minder mensen wordt er nu gewerkt aan de basiselementen van IT. Ik heb het over IT-beheer: firewalls, software updates, virus checks en backup controles. Maar ook het up-to-date houden van systemen en processen en het beheren van verschillende devices vallen hieronder. Stuk voor stuk heel belangrijke taken die iedere dag opnieuw terugkeren. Hiermee wordt een groot deel van de beschikbare tijd van de IT-afdeling opgeslokt door standaard werkzaamheden die zich juist zo goed lenen voor uitbesteding.

Wanneer een organisatie kiest voor uitbesteden van bijvoorbeeld support of beheer, blijft er voor de IT-afdeling tijd over om zich, samen met de organisatie, te buigen over IT-innovaties voor de toekomst. Niet alleen de organisatie gaat dan vooruit, ook de IT-medewerker maakt sprongen. Ik ben van mening dat iedere organisatie een verplichting heeft ten opzichte van zijn medewerkers: zij moeten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. En met deze werkwijze kan dat ook.

Hoe zit het dan met de medewerker aan wie het werk wordt uitbesteed, hoor ik u denken? Op grotere IT-afdelingen worden standaard werkzaamheden vakkundig uit handen genomen. Deze IT-specialisten zijn expert in het beheren van eenvoudige tot soms zeer complexe IT-infrastructuren. Hier ligt dan ook de uitdaging voor de medewerker: hij bedient meerdere organisaties in soms uiteenlopende branches. Er is voldoende ruimte voor specialisatie en verdere ontwikkeling, iets wat niet iedere organisatie kan bieden.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke ICT opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

IT: het fundament om te groeien

Wanneer de basis op orde is, geniet uw organisatie van een robuuste IT-infrastructuur waar u op kunt blijven bouwen. U weet zeker dat deze basis het doet en zowel voor u voor u als uw collega’s op andere afdelingen wekt. Met andere woorden, deze basis zorgt er voor dat iedereen altijd kan blijven werken en dat de spreekwoordelijke lichten van uw kantoor ook daadwerkelijk blijven branden. Deze IT-infrastructuur is klaar voor de toekomst en geeft u de flexibiliteit om te innoveren. Er is tijd en ruimte om te luisteren naar de afdelingen binnen de organisatie, in te spelen op veranderingen in de markt of IT-gedreven technologieën te onderzoeken. Wie innoveert zal dat zeker terugzien in de bedrijfsresultaten en dat maakt IT-uitbesteden en investeren in nieuwe technieken meer dan lonend.

Bron: Peak-IT

Auteur: 


Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten