Marketing Management

Vijf veelgemaakte contentmarketing fouten: maak ze niet!

leadership

Bent u onlangs aan de slag gegaan met een nieuwe content strategie? Of gaat u binnenkort van start met een nieuwe content marketing beleid. Lees dan eerst dit artikel door en zorg ervoor dat u geen fouten maakt die anderen reeds gemaakt hebben. Een opsomming van vijf veelgemaakte fouten.

Fout 1: Onbekend zijn met je doelgroep

Het komt vaak voor dat bedrijven ervan uitgaan dat zij een bepaalde doelgroep bedienen terwijl dat in de praktijk niet helemaal juist is. Op zich is het natuurlijk helemaal niet erg als je producten, diensten of artikelen door andere consumenten gekocht of gebruikt worden, maar wel als de aansluiting met de gewenste doelgroep zoek is. Als u met content marketing aan de slag gaat, inventariseer dan eerst wie uw doelgroep is en waar deze zich bevindt. Vervolgens brengt u in kaart hoe u deze het best kunt bereiken.

Een voorbeeld van hoe het NIET zou moeten, gaat over een vormgever. Jan heeft een mooi portfolio op zijn website staan, hij heeft een goedlopende blog waar hij met enige regelmaat artikelen en recensies op plaatst. Zijn doel hierbij is om zichzelf te profileren aan zijn doelgroep en hier een potentiele nieuwe opdracht uit te halen. Niets mis mee zou je zeggen. Het enige minpunt is dat zijn blog helemaal niet gelezen wordt door zijn beoogde doelgroep maar door studenten die zijn portfolio en artikelen veelal gebruiken als inspiratie voor schoolopdrachten. Op zich ook niets mis mee. Maar als zijn doelstelling is om nieuwe opdrachten te scoren, is dit waarschijnlijk niet de gewenste doelgroep.

Wat Jan bijvoorbeeld zou kunnen overwegen is om zijn artikelen te plaatsen op externe blogs of social media groepen die wel gelezen worden door zijn beoogde doelgroep. Moraal van het verhaal: weet waar uw doelgroep zich bevindt en hoe u deze effectief kunt bereiken.

Fout 2: Zonder plan beginnen

Wellicht een vrij voor de hand liggende fout, maar zeker niet minder waar. Voordat u aan de slag wilt gaan, zorg voor een stappenplan. Maak zaken concreet en redeneer terug van doel naar acties. Zomaar in het wilde weg artikelen schrijven en ergens op internet zetten, is geen plan en zal naar alle waarschijnlijkheid weinig effect sorteren. Een alternatief is bijvoorbeeld om te werken met een contentkalender. Op gezette tijden in de week of maand, publiceert u een artikel op vooraf in kaart gebrachte media. Het thema waarover u schrijft kan afgestemd zijn op iets wat te maken heeft met een bepaalde datum. Een inhaker. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag, Kerstmis, Sinterklaas of iets wat speelt in de actualiteit.

Fout 3: Lekker over jezelf vertellen

Deze fout is zo gemaakt en vrijwel iedereen die aan de slag is gegaan, zal zichzelf hier op enig moment op betrappen. Verhalen over jezelf, het bedrijf, in de ik-vorm geschreven. De verhalen gaan vaak over de kwaliteit van het bedrijf in kwestie, wat ze hebben bereikt, hoe goed ze zijn en wat er leuk aan is. Niemand die hierop zit te wachten, maar o zo makkelijk voor de schrijver om zich van deze fout te bedienen. Het gaat erom om jezelf te verplaatsen in de doelgroep. Wat houdt hen bezig, waarom volgen zij jou en wat vinden zij interessant? Vaak hebben zij een bepaald probleem of behoefte die zij opgelost willen hebben. Jouw verhaal dient hier minimaal ergens in te voorzien. Probeer dus te allen tijden uw content af te stemmen op de doelgroep en nuttige oplossingen aan te reiken voor real life problemen. Hiermee vergroot je automatisch ook de verkoopkansen van je eigen product of dienst.

In het voorbeeld van Jan zou hij zijn expertise kunnen tonen op het gebied van design en vormgeving door inhoudelijk te verhalen over trends, ontwikkelingen, tips, cases en designconcepten etcetera. Wat hij vervolgens niet zou moeten doen is vertellen hoe goed hij wel niet is en welk prijsvoordeel er eventueel te behalen valt bij hem.

Fout 4: Focussen op frequente outflow

Veel bedrijven gaan er van uit dat er vaak gepubliceerd moet worden omdat er anders geen online zichtbaarheid wordt bewerkstelligd. Op zich een begrijpelijke denkwijze want in het geweld om de aandacht, is het lastig zaken doen als je maar eens per kwartaal van je laat horen. Er moet een zekere communicatiedruk zijn: outflow. Het omgekeerde is echter ook waar. Als je weinig outflow hebt, maar een hoge kwaliteit van de artikelen weet te realiseren, zal dat op den duur niet onopgemerkt blijven. Buiten dat bouw je zo ook aan een imago van kwalitateit en degelijkheid. Mijn tip zou dan ook zijn: probeer liever 1 keer per week een goed stuk af te leveren dan 5 keer een waardeloos stuk. Je zult zien dat het effect gaat sorteren. Want zeg nou zelf: retweet of like jij artikelen waarvan je weet dat niemand het interessant zal vinden?

Fout 5: Communiceren zonder handelingsdoel

Het doel van content marketing is op zich om kennisoverdracht te laten plaatsvinden, informatief te zijn en/of mensen te inspireren. Het is echter ook een middel naar een doel: een handelingsdoel wel te verstaan. Je deelt kennis met anderen om mensen te laten zien dat je deskundig bent of een autoriteit op een bepaald gebied, maar met als hoofddoel om hier uiteindelijk een download, een reactie, een aanvraag, een like, een retweet, een inschrijving, een sale of iets dergelijks mee te behalen. Als dit niet uw doel is, is het raadzaam u nog eens af te vragen waarom u ook al weer met contentmarketing bent begonnen. Om hierin effectief te zijn, is het handig om met duidelijke call-to-actions te werken.

Wellicht niet altijd het eerste waar u aan denkt, maar als u hier zorgvuldig mee aan de slag gaat, gaat dit u beduidend meer opleveren dan wanneer u dit niet doet. Denk hierbij aan het plaatsen van een duidelijk zichtbare actiebutton: ‘download deze brochure’. Wellicht is het handig om een andere/ fellere kleur te gebruiken. Wellicht een groter lettertype. Zorg er ook voor dat er geen onnodige ‘hurdles’ zijn voor geinteresseerden waardoor zij onnodig afhaken. Denk aan het moeten invullen van lange lijsten met persoonsgegevens. Kortom maak het makkelijk voor mensen om een bepaalde handeling uit te voeren en stimuleer dit door gebruik te maken van duidelijke call-to-actions.

Conclusie

Iedereen maakt fouten en al helemaal als je jezelf op een terrein gaat begeven waar je nog niet eerder op actief bent geweest. In dit geval content marketing. Mijn tip aan iedereen die gaat starten zou dan ook zijn: kijk goed om je heen en leer van de fouten die anderen al hebben gemaakt. Praat met contentmarkeers, lees veel en leer van ervaringsdeskundigen. Probeer jezelf ook vooral eens in de rol van lezer/ ontvanger te verplaatsen en bekijk een artikel of website eens vanuit deze rol. Wordt u aangespoord om iets te doen? Raakt u geinspireerd? Wilt u na het lezen van een artikel wellicht iets delen (en wordt u dit technisch ook mogelijk gemaakt)? Kunt u bepaalde informatie makkelijk vinden; als u bijvoorbeeld iets wilt bestellen of contact wil opnemen? Al dit soort zaken spelen een rol in de ‘customer journey’ en bepalen in meer of mindere mate het succes van uw contentmarketingstrategie.

Auteur: Michiel Noij

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten