Heeft u geen idee wat u moet met uw bedrijf op digitaal gebied? U bent niet alleen. Uit recent onderzoek blijkt dat 46% van de bedrijven geen digitale strategie geformuleerd hebben. Waarom is dit zo? Alles op de digitale snelweg verandert zo snel dat bedrijven de druk voelen om diverse online kanalen in te zetten zonder daarbij te evalueren waarom. Ook over de manier waarop bedrijven het beste in contact kunnen komen met hun doelgroep wordt niet altijd goed nagedacht. Meetbaarheid van resultaten laat vaak ook te wensen over.
Zonder een strategie is uw bedrijf stuurloos en daarmee verspilt u wellicht tijd en geld aan tactieken die niet in lijn zijn met uw zakelijke doelen. Hieronder volgen 4 redenen voor u om een digitale strategie te bepalen.
1. Een duidelijk plan geeft focus en richting
Uit een goede online strategie vloeit een plan voort dat al uw digitale activiteiten omvat. Een strategisch plan maakt uw doelen helder, definieert uw doelgroep, brengt concurrentie in kaart, identificeert risico’s en maakt uw KPI’s (Key Performance Indicators) inzichtelijk. Door het bepalen van deze factoren wordt het duidelijk welke tactieken u het beste kunt inzetten en hoe deze tactieken het beste te implementeren zijn.
2. Een strategie helpt u aan meer inzicht in uw concurrentie
Hebben uw concurrenten een sterke online identiteit? Het is belangrijk om te kijken naar wat uw concurrenten doen; wat werkt goed en wat niet, en waar bestaan eventueel niches? Kopieer niet simpelweg de online activiteiten van uw concurrenten, maar maak van de gelegenheid gebruik om ervan te leren. Kortom, uw concurrentiepositie verbetert.
3. Een strategische aanpak bespaart tijd en geld
Vele organisaties hebben een tactische aanpak wat betreft hun online activiteiten. Helaas betekent dit in vele gevallen verspilde tijd, geld en dubbel werk. Kanalen als sociale media kunnen veel tijd kosten. Een online strategie helpt identificeren in welke tactieken het loont om tijd in te steken. Daarnaast kunnen eenvoudiger aanbevelingen gedaan worden rond tijdbesparende tools (software / diensten) die u kunt inzetten om efficienter te werk te gaan.
4. Een strategie helpt u in te spelen op toekomstige trends
Een goede strategie identificeert belangrijke trends en recent onderzoek. Het is van belang om op de hoogte te blijven van de laatste digitale trends zodat u tijdig kan inspelen op ontwikkeling op gebied van online marketing.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter