Business Development Innovatie Management

10 manieren om je reputatie een boost te geven

Als ondernemer wordt je kritisch gevolgd, beoordeeld en zo nodig publiek geslachtofferd. Frank Peters weet hoe je je merk beschermt en deelt 10 lessen uit zijn nieuwe boek ‘What are they saying about you?’.  

1. Blijf authentiek

Authenticiteit is essentieel voor het bouwen van jouw merk in de markt. Als je je anders voordoet dan je bent, dan prikt de omgeving daar snel doorheen. Apple bestuursvoorzitter Tim Cook verklaarde in 2014 dat hij gay is en werd door vriend en vijand geprezen om die openheid.

Je hoeft niet meteen morgen uit de kast te komen om dezelfde reactie te krijgen. Begin met je te concentreren op wie je echt bent en waar je van nature goed in bent. En wees daar duidelijk en eerlijk over. Dat vormt de basis voor het beeld dat men zich buiten van je vormt. Natuurlijk moet dit wel dicht op de werkelijkheid liggen. Je zult het immers dagelijks in jouw gedrag moeten kunnen blijven waarmaken

2. Claim je naam online

Je reputatie wordt vandaag de dag vooral online gemaakt of gebroken. Zorg er dus voor dat ook jij online zichtbaar en actief bent. Claim je eigen naam op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn en Google +. Het biedt je de kans deze kanalen zelf te gebruiken en ervoor te zorgen dat je gevonden worden als men op zoek is naar je. Maar je voorkomt daarmee ook misbruik, omdat anderen hier vanuit jou naam kunnen communiceren.

Richard Branson, oprichter van Virgin, is het schoolvoorbeeld van de ‘social CEO’. Hij is al sinds 2007 actief op Twitter en heeft daar miljoenen volgers. Hij is echter nog steeds een uitzondering in de wereld van de bestuursvoorzitters. Veel verder dan het aanmaken van een LinkedIn-profiel komen de meeste bestuurders namelijk niet.

3. Luister om te Leren

De belangrijkste randvoorwaarde voor het managen van jouw reputatie in de markt is dat je luistert naar wat men van je vindt. Daarbij gaat het niet om luisteren om te reageren, maar luisteren om te leren. Je moet dus horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander bedoelt. Pas dan weet je wat je ermee kunt.

En begrijp je ook wat je moet doen om het beeld van jou te veranderen en het vertrouwen te winnen bij de ander. Het geeft je bovendien inzicht in de rol die jij kunt spelen in de buitenwereld. Natuurlijk is dit niet eenvoudig want het is makkelijker om zelf aan het woord te zijn om de ander te overtuigen van jouw gelijk. Doe dat eens anders. Het levert je veel op, want iedere relatie begint met luisteren naar de ander. Het is de basis!

Luister naar je omgeving door mensen te vragen hoe ze naar je kijken en over je denken. En zorg er ook voor dat je luistert naar wat er over je gezegd wordt op blogs, social media en fora op Internet. Monitor op je eigen naam. Dat kan al simpel met gratis diensten als Hootsuite, Mention, Social Mention en Google Alerts. Hier kun je verschillende trefwoorden invoeren en krijg je automatisch updates wanneer deze worden gevonden.

4. Wapen je voor de strijd

Als je problemen met jouw reputatie wilt voorkomen dan moet je weten waar je kwetsbaar bent. Kijk in de spiegel en inventariseer waar de risico’s schuilen. Ga na wat het ergste is wat je kan overkomen. Niet alleen voor jouw organisatie maar ook voor jezelf. Schat vervolgens in wat de kans is dat die risico’s zich openbaren en welke impact deze kunnen hebben op jouw reputatie. Je zult je moeten wapenen voor de risico’s met de grootste impact en waarschijnlijkheid.

Denk na over de tactiek en communicatie voor van de meest reële en gevoelige risico’s. Kortom: voorwaarts verdedigen voordat een ander mogelijk de aanval op je inzet. Zorg dat je klaar bent om snel en adequaat te communiceren. Bijvoorbeeld met een kernboodschap die kan dienen als basis voor een persbericht en mail naar interne en externe stakeholders.

Maak daarnaast een vragen- en antwoordendocument en een inventarisatie van de belangrijkste stakeholders voor de verschillende risico’s. En als organisatie oefen je tenminste jaarlijks een crisissituatie met een van de gevoelige risico’s. Review periodiek of de voorbereiding nog steeds up to date is en of er risico’s zijn bijgekomen.

LEES MEER   / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten