Het is raar maar waar. Je hebt inmiddels een mooi aantal fans verzameld op je Facebook bedrijfspagina. Trots dat je bent, schrijf je het ene na het andere bericht. Maar wordt al die tijd en energie beloond? Het antwoord is nee. Ook al zijn fans aan je pagina gekoppeld, ze zien niet direct jouw berichten voorbij komen. Gemiddeld gezien laat Facebook jouw bericht slechts aan 6% van je fans zien.
Waarom doet Facebook zo gemeen?
Echt gemeen is het niet. Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Facebook richt zich in eerste instantie op de gebruikerservaring zo goed mogelijk te maken. Pas daarna komen bedrijven en adverteerders aan de beurt. Op het moment dat een gebruiker inlogt staat er een potentieel aan 1.500 berichten voor hem klaar. Aangezien dat een beetje teveel is om in je lunchpauze door te nemen, heeft Facebook een algoritme bedacht dat jou een selectie voorgeschoteld. Dat algoritme heeftEdgerank en zorgt ervoor dat gebruikers alleen de belangrijkste berichten te zien krijgen.
Wat is Edgerank precies?
Zoals gezegd is Edgerank een algoritme. Een stukje nerdy code dat ervoor zorgt dat jij alleen berichten krijgt te zien van mensen en bedrijven waarmee jij het meeste interacteert. Facebook ziet precies welke berichten jij liked, waar je vrienden in tagged en welke profielen en pagina’s jij bezoekt. Je denkt dat stiekem te kunnen doen, maar niets ontgaat het alziend oog van Facebook.
De Affiniteit (affinity)heeft betrekking op hoe close jij bent met je fans en hoe vaak ze jou profiel bezoeken.
De waarde (weight) gaat over de waarde van de content. Facebook ziet liever foto’s dan tekst en weer liever video dan foto’s. Houd daar dus rekening mee in je contentstrategie. Minder tekst, meer foto en het liefst video.
Het verval (decay) heeft te maken met de leeftijd van je bericht. Hoe ouder het bericht is, hoe minder het getoond wordt.
Zelf je Edgerank checken? Dat kan met de Edgerank Checker van Socialbakers.com. Deze tool geeft precies aan hoe fit jouw bedrijfspagina is en wat voor jouw de beste momenten zijn om berichten te plaatsen.
Vergroot het bereik van jouw berichten
Leuk hoor dat Facebook jouw bericht niet aan alle fans laat zien. Maar hoe zorg je voor een betere zichtbaarheid van je berichten? Er valt namelijk genoeg te doen om die bloody Edgerank te beïnvloeden. Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat je fans meer berichten gaan liken, delen of vrienden taggen. Dat doe je bijvoorbeeld door:
Berichten ’s avonds te posten
Natuurlijk zien fans overdag jouw berichten ook. Toch blijkt uit onderzoek dat fans overdag niet reageren. Dat ziet de baas namelijk ook. Wil je meer likes en reacties? Post berichten ’s avonds. Controleer eerst wanneer jouw fans het meest online zijn.
Vragen te stellen aan je fans
Stimuleer fans om een reactie achter te laten. Hierdoor neemt je Edgerank toe en hebben toekomstige berichten een groter bereik.
Grappige afbeeldingen te plaatsen
Leuke afbeeldingen – die natuurlijk een relatie met jouw business hebben – worden gewaardeerd door fans. Ze liken, delen en taggen anderen in het bericht. Dit heeft een sterk effect op de Edgerank.
Content af te stemmen op je doelgroep
Controleer wie de belangrijkste doelgroep van je pagina is en welk soort content het meest wordt gewaardeerd. Door je toekomstige content hier op af te stemmen, vergroot je de kans op likes.
Ongeduldig van aard?
Het opbouwen van een goede Edgerank kost tijd en zelfs dan blijft het bereik beperkt. Wil je snel bereik voor je berichten of bedrijf?
Overweeg dan om gebruik te maken van het Facebook advertentiemodel. Je creëert met enkele Euro’s al een interessant bereik voor je berichten. Dat kan direct onder de fans van je pagina of onder personen die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf. Adverteren op Facebook geeft je de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren.
Stel zelf je doelgroep samen op basis van beroep, geslacht, leeftijd, interesses en locatie. Op deze manier zorg je ervoor dat alleen de juiste personen jouw bericht of advertentie zien. Je bereik neemt toe en je zal zien dat het direct effect heeft op je berichten en websiteverkeer.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter