Digitalisering & ICT

Gebruik meer data-slimheid in dit gegevensobsessieve tijdperk

leadership

Gebruik meer data-slimheid in dit gegevensobsessieve tijdperk

Zowel de mens als apparaten en machines genereren immense hoeveelheden data. Steeds meer data, die ons tegelijkertijd meer inzicht moet geven. Data is daarmee tegenwoordig onmisbaar voor organisaties. Veel data betekent echter niet per definitie betere informatie of betere beslissingen. Daarom is het is tijd voor wat data-slimheid!

Data als vierde productiefactor

Naast de intensivering van het gebruik van interne data doet steeds vaker externe data haar intrede. Bij veel bedrijven is data de grondstof om producten en diensten op te baseren. We kunnen met recht zeggen dat data als de vierde productiefactor beschouwd mag worden. Met de snelle vooruitgang en inzet vannieuwe technologie doemt er echter ook direct een probleem op.

Beschikbare data versus relevante data

Veel data betekent namelijk niet per definitie betere informatie of betere beslissingen. In dit kader wordt wel eens gesproken over de ‘information overload’ met als gevolg het steeds grotere en onbeheersbare gat tussen de feitelijke omvang van de beschikbare data en de relevante data daarin. En toch; die ontembaarheid waarmee data wordt gegenereerd of zich vermenigvuldigt hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Bij Big Data moet je continu zoeken naar de balans tussen kwantiteit en kwaliteit (toegevoegde waarde). Tijd dus voor wat data smartness!  [sidebar name=”In-post advertisement “]

Gebruik data-slimheid in uw aanpak

Met wat data-slimheid komt u al een grote stap verder. De volgende aanpak kan u daarbij op weg helpen:

  • Bepaal de richting waarin u een vraagstuk denkt te gaan oplossen.
  • Gebruik data waarvan de bron betrouwbaar is en dus de kwaliteit in voldoende mate is geborgd.
  • Zorg dat u de externe data aan uw interne data kunt koppelen of ermee in verband kunt brengen. Dat geeft u een completer beeld en verrijkt uw inzicht.
  • Begin klein, toets voortdurend of vraagstuk en oplossing nog in lijn zijn, en zet daarna een solide basis neer om te kunnen opschalen.
  • En tot slot: schrik niet van een beetje data science. De inzet van analytics ligt binnen handbereik en wordt steeds meer gemeengoed.

Zo ziet u, met wat slimheid kunt u echt een volgende stap zetten. Het is tijd voor Data Smartness om echt voordeel uit uw informatie te halen.

Meer weten over slimme data-oplossingen

Auteur: Marcel de Wit- Sogeti: Binnen de business line BI & Analytics houd ik me als Expertise Development Manager bezig met expertise ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Dit omvat het ontwikkelen van proposities, het richting geven aan vakinhoudelijke ontwikkeling, het organiseren van expertise workshops / meetings en het sturen en begeleiden van thema / techniek georiënteerde communities. Daarnaast ben ik als professional betrokken in projecten om de toepassing van business intelligence, data management en analytics bij klantorganisaties te organiseren, te verbeteren en te optimaliseren.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten