Marketing Management

4 eigenschappen van een goede contentmarketeer

leadership

De functie van contentmarketeer of contentmarketingmanager verenigt twee werelden die communicatie als gemeenschappelijk ankerpunt hebben. Dat verhindert echter niet dat er ook wel enkele kloven gapen tussen de wereld waar goede teksten of video’s ontstaan en de wereld waar goede marketing heerst. Of anders: schrijven en vermarkten zijn twee aparte disciplines en de contentmarketeer moet het beste van beide verenigen. De contentmarketeer moet beschikken over een goede talentenmix.

Een contentmarketeer is een creatieve marketeer die zoals elke marketingprofessional de behoeften van zijn doelgroep kent, maar tegelijk ook sterke feeling heeft met hoe die doelgroep(en) content consumeren om in die behoeften te voorzien. Dat is een basisvaardigheid die bij elke goede contentmarketeer aanwezig moet zijn en het maakt niet uit of die contentmarketeer binnenshuis of bij een externe specialist aan de slag is. Daarnaast is een contentmarketeer een duizendpoot, een spin in het web dat vasthangt aan marketing, aan communicatie, aan redactie, aan HR, aan sales en zeker ook aan business. Toch moet de contentmarketeer niet over alle skills die eigen zijn aan deze afdelingen beschikken. Het geheim zit hem in de juiste mix.

Dit moet een contentmarketeer kunnen

1. De contentmarketeer kent taal en beeldtaal
Een goede contentmarketeer kan zich vlot schrijvend en sprekend uitdrukken in de taal waarin zijn onderneming content wil verspreiden. Dat betekent bedreven zijn in spelling, zinsbouw en grammatica, maar ook in het inschatten wat goede foto’s of videomontages inhouden. Is dat geen werk voor gespecialiseerde journalisten, copywriters of regisseurs? In essentie wel, maar wie van hun métier geen kaas heeft gegeten, is niet in staat om hen een degelijke en gefundeerde briefing (in functie van de contentmarketingstrategie) te bezorgen. Contentmarketingmanagers moeten precies daarom ook goed kunnen communiceren: ze moeten intern en extern helder kunnen verwoorden in welke richting het contentschip moet varen. En ze moeten dit goed kunnen overdragen aan de meest uiteenlopende afdelingen.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR CONTENTMARKETING

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten