Marketing Management

De kunst van luisteren: het is niet ‘HOE’ maar ‘OF’

leadership

Luisteren. Wat een machtig woord is dat toch. Vrijwel alle bedrijven en communicatiemanagers hebben het erover. We moeten luisteren. Daar leren we van. Met de informatie die we uit de gesprekken verkrijgen kunnen we ons voordeel doen en de dienstverlening optimaliseren.

Recentelijk raakte ik in gesprek met een goede bekende van mijn vriendin die me allerlei privé vragen stelde en onderwijl met haar hippe iPhone in de weer was. Ze wilde alles weten. Maar uit haar antwoorden begreep ik dat ze eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd was in mijn levensverhaal. Ergerlijk vond ik dat, vragen stellen en niet luisteren naar het antwoord.

“Ja, ik ben gescheiden.”

“En, je hebt een dochter.”

“Ja, die woont bij haar moeder.”

“Ooo, leuk!”

Hoezo, leuk?!

Op een website volgde ik niet veel later een interessante discussie over luisteren. Dat deed ik vanuit professionele overwegingen; als communicatieprofessional moet je weten wat er zich in je vakgebied afspeelt. Twee meiden hadden een vraag gesteld: Hoe gaat luisteren binnen een bedrijf in zijn werk?

Nou, dat hebben ze geweten. De hoe-vraag kreeg een verbazingwekkend groot aantal wat-antwoorden. Er vloog een gereedschapskist vol elektronische tools over het scherm. Social media, wisten veel respondenten met zekerheid. Als je deze app gebruikt, nou, dan krijg je de medewerker wel aan het praten. Je moet ze een IM sturen, dan reageren ze vrijwel meteen via e-mail. Gamification, was ook een veelgeroepen oplossing.

En ik maar denkenwhisperlisten dat de vraag over luisteren ging.

Je vraagt je af of het ons nog lukt om te luisteren. Zien we een ander nog wel staan en kunnen we hem voor even belangrijker vinden dan we onszelf vinden? Hebben we de moed om iemand te waarderen om wie hij is? Willen we nog tijd vrij maken om naar iemands verhaal te luisteren?

Luisteren is geen truc. Luisteren is geen tool. Luisteren is mede-menselijkheid tonen.

De vraag is niet HOE we gaan luisteren, de vraag is OF we gaan luisteren. Of we er bereid toe zijn.

De mensen die mij het gevoel geven dat ik er werkelijk toe doe, zijn de mensen die tijd voor me vrij maken, omdat ze belangstelling hebben voor wie ik werkelijk ben. Ze luisteren naar mijn vragen en naar mijn antwoorden op hun vragen. Ze communiceren. Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen.

En als ze dat doen dan zijn ze tussentijds niet met iets anders bezig. Ze laten hun smartphone rusten. Ze kijken niet of luisteren niet naar iets anders. Ze pakken niet iets op om er aan te ruiken of ervan te eten. Ze raken eigenlijk niet eens iets aan met hun vingers. Ze geven me hooguit een klap op mijn schouder. Ze zijn gefocust.

                    Humans of New York from Facebook Stories on Vimeo.

Brandon Stanton verhuisde in 2010 naar New York en maakte van luisteren zijn werk. Wandelend over straat begon de amateur- fotograaf portretten te schieten van mensen die hij tegenkwam en de moeite waard vond om het gesprek mee aan te gaan. Bij de foto’s schreef hij waarom ze een geweldig persoon zijn. Hij gaf ze aandacht en toonde belangstelling waarmee hij een beweging in gang zette die almaar wint aan populariteit en inmiddels in diverse Amerikaanse steden navolging krijgt. Humans of New York is een fascinerend project met een krachtige, positieve boodschap. De foto’s betreffen mensen die we niet kennen, terwijl ze vrijelijk over hun angsten, blijdschap en verdriet praten. Ze zijn mensen naar wie je zou willen luisteren als je de tijd er maar voor had. Maar heeeee, de fotograaf maakt die tijd. Luisteren is geen kwestie van kunnen. Het is een kwestie van willen.

Geloof me, oprechte belangstelling kost niets en wat je ervoor terugkrijgt is onbeschrijflijk. Het is onbeschrijflijk mooi om een mens in zijn kracht te zien staan, om hem vertrouwen te geven en het gevoel dat hij er werkelijk toe doet.

Dat is communicatie!

Vervolgens is het aan jou om met de informatie te doen wat je wilt.

Bron: Andre Bisschop – El Contento

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten