Marketing Management

Verschillende media inzetten? Gebruik het PESO-model!

Een strategie bepalen voor verschillende online kanalen of media. Bepalen hoe en wat je communiceert met je doelgroep. Je kan het als bedrijf op verschillende manieren aanpakken. Bijvoorbeeld met behulp van het See-Think–Do-Care model. Een model dat we bij Happy Idiots gebruiken om de customer journey in kaart te brengen. Het See-Think-Do-Care model behandelt de verschillende fases waarin een consument zich kan bevinden en helpt bij het bepalen van een passende boodschap.

In deze blogpost wil ik echter het PESO-model behandelen: een model dat veel in de PR wordt gebruikt, maar dat ook goed toepasbaar is binnen de (online) marketing. PESO staat daarbij voor ‘Paid’, ‘Earned’, ‘Shared’ en ‘Owned’ media. Wat het is en wanneer je het inzet, ga ik je uitleggen!

PESO-model en toepassing

Het PESO-model geeft ons meer inzicht in onze marketingmix. Alhoewel een ideale marketingmix bestaat uit een combinatie van deze vier media, focussen veel bedrijven zich slechts op één of twee segmenten. Logisch ook: als je een achtergrond in de reclame hebt, dan ben je waarschijnlijk het meest bekend met de ‘paid media’. Als je je verdiept in contentmarketing, dan liggen de ‘owned media’ waarschijnlijk binnen je comfortzone. We profiteren dus allemaal van het PESO-model door een grote stap terug te nemen en de vraag te stellen: “Hoe kan ik mijn doelen bereiken met behulp van de andere onderdelen van het PESO-model?” Het is daarbij handig om in kaart te brengen wat de voor- en nadelen zijn van je huidige middelenmix, en hoe andere soorten media hierop aan kunnen sluiten:

Paid media

De naam zegt het eigenlijk al: ‘paid media’ omvat alle media die betaald worden ingezet. Denk hierbij aan kanalen zoals SEA, display en affiliate marketing, maar ook aan social media campagnes.

  • Voordelen: het bedrijf heeft de regie in handen: de boodschap naar de consument kan zelf bepaald worden. Je bent gegarandeerd van zichtbaarheid bij de doelgroep. Dat kan bovendien snel: jouw display advertentie kan vandaag nog online.

  • Nadeel: paid media vragen om investering. Het is belangrijk om paid media te koppelen aan de juiste landingspagina’s en calls-to-action: alleen dan vindt de consument immers precies waar hij of zij naar op zoek is. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat mensen vaak een sceptische houding ten opzichte van paid media hebben.

Earned media

Voor earned media wordt niet betaald. Deze media worden namelijk gratis door anderen gegenereerd. Voorbeelden zijn persberichten, reviews van klanten en gedeelde berichten (referrals).

  • Voordelen: niet alleen het onbetaalde aspect is een groot voordeel: earned media hebben daarnaast ook een grote geloofwaardigheid. Tot slot kan een ‘aanbeveling’ van een ander ook SEO-waarde hebben.

  • Nadelen: geen grip. Je weet nooit of iemand je gaat aanbevelen en je kunt als bedrijf helaas ook weinig sturen op de inhoud.

Shared media

Shared media worden met name bepaald door social media activiteiten. Shared media hebben in dat geval betrekking op de participatie en interactie met consumenten op bijvoorbeeld Facebook (likes, shares) en Twitter (Retweet).

  • Voordelen: hogere betrouwbaarheid dan paid media. Weinig kosten: bij shared media draait het om de kwaliteit van je berichtgeving, in plaats van het geld dat je investeert.

  • Nadelen: shared media zijn intensief en vragen om constante monitoring van berichten. Bovendien heb je in de meeste gevallen weinig controle over reacties en wat mensen wel en niet gaan delen.

Owned media

Owned media: de media in eigen beheer. Denk daarbij aan een webshop, blog, social media account, digitale folder of nieuwsbrief.

  • Voordelen: volledige controle over de communicatie.

  • Nadelen: owned media moeten op de lange termijn onderhouden worden. Bovendien kunnen owned media niet op zichzelf staan: er zal altijd een combinatie moeten zijn met bijvoorbeeld paid, earned of shared media. Alleen dan bouw je een publiek en kun je geloofwaardig worden.

Praktijkvoorbeeld

Dat owned media niet op zichzelf kunnen staan heeft herenschoenenverkoper Van Bommel Schoenmode maar al te goed begrepen. Om je publiek te vergroten en succes te bereiken zal je ook andere mediakanalen in de mix moeten integreren. Van Bommel besloot daarom om middels shared media de vrouwelijke doelgroep te betrekken bij haar owned media. Ondanks dat het bedrijf alleen herenschoenen verkoopt een slimme zet: immers blijken het vaak de vrouw die voor de man de schoen kiest. Deze vrouwen betrekken bij je social account en fan maken van je merk is dus altijd een goed idee! 

Geslaagd: bovenstaand bericht heeft ruim 200.000 mensen bereikt en werd 1.800 keer gedeeld. Bovendien zorgde de actie voor leuke reacties en vele ‘shares’. Nieuwe schoenen nodig? Voortaan wordt er aan Van Bommel Schoenmode gedacht!

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten