Opleidingskunde & HRD

Inzet van e-learning voor praktische opleiders

leadership

“E-learning is toch niets voor ons” Dit horen wij vaak. Zeker als we met een trainer of opleider praten die actief is in een meer praktische branche. Zoals bijvoorbeeld veiligheid, techniek of zorg.

Andere uitspraken van opleiders in deze branches zijn bijvoorbeeld:
“De dingen die we hier leren moet je in de praktijk doen, die leer je niet van een computer.”
“We werken met onze handen, niet achter een bureau”, of mijn favoriet;
“Een auto in de brand steken bij de cursisten, zodat ze de warmte kunnen voelen, heeft toch een ander effect dan het bekijken van een filmpje van een brandende auto.”
Uitspraken waar u, mogelijk omdat u zelf een technische opleider bent, volledig achter staat. Nu schrijf ik dit artikel niet om deze uitspraken te ontkrachten, ik ben het er ook voor een groot deel mee eens. Alleen niet met de conclusie dat daarom e-learning niets voor een dergelijke opleider zou zijn.
In dit artikel wil ik laten zien dat ondanks de bovenstaande uitspraken e-learning wel degelijk een enorme toegevoegde waarde heeft voor praktische opleiders.

Het is niet ‘alles of niets’

Eén van de vooroordelen die opleiders hebben van e-learning is dat het alles of niets is. Dat als je met e-learning gaat starten, dat je dan al je materiaal moet omzetten naar online en dat je niets anders meer mag doen.
In een gesprek met een opleider vraag ik dan of men ook bekend is met ‘blended’ leren, een combinatie van zowel online als offline leren.
Om verder door te gaan over blended leren vraag ik hen dan of er naast de praktische lessen ook theorie geleerd of kennis vergaard moet worden. Dit is altijd het geval. Of het nou om het herkennen van borden gaat, het leren van de volgorde van bepaalde handelingen of weten welk gereedschap je wanneer moet gebruiken. Dit zijn allemaal zaken die je naast de praktische handelingen moet weten en dit leent zich prima voor online leren. Dit kan dan voorafgaand of parallel aan de praktische opleiding gegeven worden.
De kracht ligt juist in de combinatie van de twee.

Aanvullende benodigdheden voor praktische trainingen

Voor het geven van praktische trainingen is vaak aanvullend materiaal nodig. Of het hier nou om gereedschap gaat, zwaarder materiaal of medische apparatuur. Daarnaast is het vaak ook noodzakelijk om een specifieke ruimte te regelen voor de lessen. Zeker als er specifieke apparatuur gebruikt wordt is het noodzakelijk om een ruimte te gebruiken die aan bepaalde eisen voldoet, of de apparatuur is slechts in één ruimte beschikbaar.

Een goed voorbeeld hiervan is een gesprek dat ik had met de eigenaar van een kapperszaak. Deze gaf ook trainingen. Niet alleen aan eigen personeel, maar juist ook aan hobbyisten of aspirant kappers en kapsters. Ook hij had eerst het idee dat e-learning niets voor hem was. Leren knippen was immers vooral een praktisch beroep.

Wat hij wel een nadeel vond was dat hij zijn kapperszaak altijd el eerder dicht moest gooien als hij die training ging geven. Dit kostte hem geld. Ook heb ik vaak gezien dat er in zorgopleidingen ruimtes inclusief dure apparatuur gereserveerd moesten worden voor het geven van trainingen. De kosten van een dergelijke ruimte kunnen behoorlijk oplopen.
In beide gevallen geldt dat de tijd die je daar in hebt dus zo efficiënt mogelijk wil besteden.

E-learning kan in dit geval uitkomst bieden.

Wat biedt e-learning de praktische opleider?

E-learning stelt opleiders in staat om cursisten vooraf met bepaalde stof te laten oefenen. Hierdoor weten ze al wat er de volgende praktijkles staat te gebeuren en zijn ze goed voorbereid.
Door een deel van de stof, vaak de eerder genoemde theorie die bij elke training komt kijken, online te behandelen, kan de docent de theorie (deels) overslaan. Een les kan hierdoor aanzienlijk ingekort worden. Dit scheelt veel tijd en zorgt dus ook voor een reductie in de kosten voor de ruimte en/of de apparatuur.

Een ander voordeel dat e-learning biedt is dat er vooraf ook een toets worden afgenomen om te zien in welke mate de cursisten de stof beheersen.
Het vooraf toetsen van deelnemers voor een training stelt een docent ook in staat om een bepaald kennisniveau voorafgaand aan de cursus te verwachten. Op het moment dat met de instructie gestart wordt kan de docent dus direct aan de slag met de kern van de zaak en hoeft deze niet bij de basis te beginnen. Deze beheersen de cursisten immers al. Dit voorkomt dat tijdens een cursus veel tijd wordt besteed aan het herhalen van bepaalde zaken voor een deel van de groep terwijl de rest van de groep al verder kan.

Een ander belangrijk voordeel van e-learning  en het door toetsing vaststellen van het kennisniveau voor de aanvang van de cursus is dat je voorkomt dat mensen dure apparatuur of gereedschap beschadigen doordat ze niet goed weten hoe ze hiermee om moeten gaan.
De inzet van e-learning zorgt dus naast een efficiëntere ook voor een veiligere les.

Als laatste stelt toets voorafgaand aan de les stelt de docent ook in staat om de klassikale les ‘op maat’ te maken voor de behoefte van de deelnemers. Door inzicht te krijgen in de beheerste kennis van de verschillende onderwerpen kan de docent besluiten nog wat extra aandacht te besteden aan bepaalde onderwerpen die minder goed beheerst worden.

[alert type=”info” title=”Leestip: Toepassing e-learning bedrijfsleven stijgt naar 60% de komende jaren”] Lees het artikel

E-learning, een sterke aanvulling en ondersteuning op uw huidige opleidingscurriculum

Mijn conclusie is dat e-learning dus wel degelijk uitkomst biedt voor de praktische opleider.
Hierbij is het absoluut niet het uitgangspunt dat e-learning de klassikale en praktijklessen gaat vervangen, maar dat dit een aanvulling is op uw huidige curriculum, of dat het ingezet wordt ter ondersteuning van de praktijklessen.

Door vooraf bepaalde theoretische zaken te behandelen kan er efficiënter met tijd van de dure, arbeidsintensieve en aan voorwaarden gebonden praktijklessen omgegaan worden.
Ook garandeert het behandelen en eventueel toetsen van kennis vooraf aan deze lessen een gelijkwaardig kennisniveau van cursisten. Dit leidt weer tot efficientie in de les en kleinere kans op ongelukken en beschadiging van apparatuur.

Essentieel bij de inzet van e-learning is dat uw content geschikt is voor het online aanbeiden en een goed online platform dat aan uw behoeften voldoet.

Wilt u meer weten over het inzetten van e-learning als praktische opleider, wat dit voor uw bedrijf zou kunnen betekenen of welke platformen hiervoor geschikt zijn, neem dan contact op met E-learningwijzer.

Auteur: Mark van Leeuwen (1985) is sinds 2007 actief op het gebied van e-learning. Ook werkte hij samen met ontwikkelaars van e-learning content om techniek en inhoud optimaal aan te laten sluiten. Daarnaast gaf hij trainingen aan de verschillende gebruikers van het platform. Door het lage kennisniveau op het gebied van computers van de gebruikers heeft hij hier gezien hoe mensen in de meest pure vorm naar e-learning software kijken en hoe zij deze ervaren. Mark heeft hierbij ervaren hoe belangrijk een goede gebruikersinterface is. Vanaf 2012 is hij betrokken geweest bij verschillende projecten waar een nieuw e-learningplatform vanaf de grond moest worden opgezet. Hierbij adviseert en begeleidt Mark klanten bij de realisatie en implementatie van e-learning. Zijn kennis op het gebied van e-learning haalt Mark vooral uit de praktijk.

Mark van Leeuwen | Twitter | LinkedIn |  E-learningwijzer | Twitter | LinkedIn |

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten