Marketing Management

Als je content niet voor conversatie zorgt, doe je iets fout

leadership

Owned media inzetten is een steeds waardevollere tactiek. Toch wordt dit pas écht interessant als je dat om kunt zetten in earned (en shared) media. Daarmee bedoel ik: pas als er over je content gesproken wordt, bestaat het. Denk alleen maar aan alle creatieve uitingen rondom de prestaties van het NL elftal tijdens dit WK. In deze blog geef ik je 5 tips om écht authentieke content te maken.

1. Moderne journalistiek: mix van wetenschap, kunst en menselijke input

Traditionele journalistiek was vooral gericht op het eindproduct: een artikel of een uitzending op radio of televisie. In de moderne vormen van journalistiek begint het spel daar pas. Het meest vitale ingrediënt daarvoor zijn de mensen die je content consumeren. Mensen zorgen ervoor dat verhalen conversaties worden door de toon die ze kiezen en door wie ze zijn. Daarnaast zijn ook de ingrediënten wetenschap (data) en kunst (de vorm) bepalende ingrediënten voor een verhaal.

Een mooi voorbeeld daarvan is Netflix. De data informeert je in welke series of films jij waarschijnlijk geinteresseerd bent. De storytelling (kunst), waarvan House of Cards een ultiem voorbeeld is, zorgt ervoor dat een serie voor jou van onschatbare waarde is.. Echter het derde ingredient,‘’het publiek’’, maakt het pas echt interessant. Als mensen praten over die geweldige serie en ze een platform hebben waarop ze hun meningen en anekdotes kunnen delen dan komt het pas echt tot leven.

En die gesprekken zorgen er weer voor dat er meer mensen naar House of Cards kijken of misschien wel een abonnement op Netflix nemen.

2. Bouw je personal brand als professional

De eerste tien jaar was LinkedIn vooral een plek waar je naartoe ging om een baan te vinden en met mensen in contact te komen die je daarbij konden helpen. Inmiddels is LinkedIn veel meer dan dat en biedt het een content platform waar mensen voor hen relevante content kunnen consumeren en delen. Een van de meest recente ontwikkelingen op dit gebied is de mogelijkheid voor professionals om originele ‘’ long form’’ content te publiceren op LinkedIn (de blog die je nu leest). Hiermee kunnen LinkedIn leden hun professionele merk bouwen en op basis van content in gesprek gaan met andere professionals en bedrijven. Al lang voordat zij die eventuele nieuwe baan zoeken.

3. Bedrijven profiteren van de content die medewerkers maken

Bedrijven realiseren zich steeds meer dat de eigen medewerkers eigenlijk de beste ambassadeurs zijn van een merk. Wanneer bedrijven in staat zijn om de kennis en enthousiasme van individuele medewerkers om te zetten in écht verhalen van medewerkers dan kan dat een enorme boost geven aan de reputatie. Niet alleen is de geloofwaardigheid van een bedrijf dan veel groter, ook wanneer het eens tegenzit, heb je in ieder geval al wat ‘reputatievet’ weten op te bouwen.

4. Wees niet bang en klik eens wat sneller op de “publish-button”

In de gesprekken die ik voer met bedrijven en marketeers merk ik dat veel mensen nog koudwatervrees hebben voor het publiceren van kwalitatieve content. Is het wel goed genoeg? Wie zit nou op mijn mening te wachten? Vind mijn baas het wel goed als ik een scherpe stelling inneem?

Ik ben juist voor méér lef. Als het goed is ben je aangenomen omdát je scherp bent. Laat dat dan ook zien in content die je maakt, natuurlijk binnen de brand policy lijnen van het bedrijf waar je werkt. Je mag best iets scherp aanzetten om de aandacht te trekken,. Als je je vervolgens dan maar mengt in de conversatie. Op die plaats kun je de verbinding zoeken en voor de nuance zorgen.

5. Meet, leer en creëer veel

Als je echt wil leren hoe content marketing voor jouw organisatie kan werken, kies dan voor het snelkookpanmodel. Verdoe vooral geen tijd aan het maken van dikke rapporten en plannen. Ga aan de slag, maar meet alles wat je doet! Als je na een paar maanden contentcreatie al learnings en kleine successen kunt delen, dan ligt de weg naar wat grotere stappen vaak open.

Online kanalen geven je enorm veel mogelijkheden om te meten, te leren en bij te sturen. Er zijn veel tools die je daar bij kunnen helpen, denk op LinkedIn bijvoorbeeld aan de onlangs gelanceerde Content Marketing Score (CMS) tool of Trending Content tool.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten