Digitalisering & ICT

4 redenen om een autodidact aan je ICT-team toe te voegen

Je hebt vast weleens uit jezelf naar informatie gezocht om een probleem op te lossen. Nadat je het antwoord op de vraag had gevonden, vergat je het toen weer? Waarschijnlijk niet, omdat je je kennis op eigen initiatief en zonder begeleiding vergrootte: autodidactisch. Ook veel ICT’ers zijn autodidacten. Ze hebben, gemotiveerd door een natuurlijke interesse om te leren, hun expertise ontwikkeld. Het aantal zelfgeleerden stijgt en een academische achtergrond  wordt steeds minder gebruikt als (enige) graadmeter om de geschiktheid van ICT-professionals te beoordelen. Wat heeft een autodidact te bieden en waarom zou je er een aan je team toevoegen?

Opleiding versus zelfstudie

Een opleiding leert je wat belangrijk is en zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van de nieuwste theorieën en ontwikkelingen. Daarnaast heb je simpelweg een opleiding nodig om serieus genomen te worden. Toch? Hoewel dit voor sommige vakgebieden zeker beargumenteerd kan worden, is het voor ICT’ers niet (per se) waar. Als je voor een programmeur met een diploma kiest, hoeft dit niet te betekenen dat je een beter geschikte kandidaat in huis haalt dan wanneer je besluit te gaan voor iemand die zichzelf heeft aangeleerd software te ontwikkelen. Google neemt regelmatig mensen aan die geen enkele hogere vorm van opleiding hebben gevolgd, omdat ze gewoon erg goed zijn. Er wordt in die gevallen niet gekeken naar diploma’s. Vaardigheden en de manier waarop mensen in bepaalde situaties handelen, bepalen wie het best bij het bedrijf past.

Autodidactische meerwaarde

Oké, dus zonder opleiding kun je ook het een en ander leren. Maar wat zijn de voordelen van een autodidact? We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje:

 1. Intrinsieke motivatie

Autodidactische ICT’ers hebben hun vaardigheden verkregen door te leren wat ze wílden leren. Ze hebben zich kennis niet slechts tot op een bepaald niveau eigen gemaakt, om bijvoorbeeld een tentamen met een voldoende af te ronden en daarmee een aantal studiepunten te behalen. Ze zijn gespecialiseerd in hetgeen ze leuk vinden en hebben dit gedaan zonder dat daar – aanvankelijk – een duidelijke beloning tegenover stond. Je kunt er daardoor van uitgaan dat ze over het algemeen plezier in hun werk hebben en oprecht gemotiveerd zijn om zich te blijven ontwikkelen.

2.  Probleemoplossend vermogen

Leren zonder begeleiding vergt wilskracht en structuur; je moet constant bepalen welke vaardigheden je nodig hebt om verder te komen en te groeien. Autodidacten gaan daardoor in essentie probleemoplossend te werk. Dit zorgt ervoor dat ze beschikken over een hoge mate van zelfstandigheid en een proactieve, resultaatgerichte houding.

3. Creativiteit

Een autodidact krijgt niet van iemand anders te horen hoe er in bepaalde situaties moet worden gehandeld en moet buiten de geijkte paden treden om uitdagingen te overwinnen. Creativiteit is hierbij onmisbaar en het is nodig om problemen vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Zo kan per situatie weloverwogen voor de beste optie worden gekozen. Deze benaderingswijze ontwikkelt het associatief vermogen, wat autodidacten in staat stelt om breed naar overeenkomsten en (mogelijke) samenhang te zoeken en daardoor innovatief te zijn.

4. Ervaring

Theorie helpt je op weg, maar uiteindelijk leer je programmeren het best door het te doen. Veel zelfgeleerde ICT’ers beginnen daar al op jonge leeftijd mee en hebben tegen de tijd dat ze aan het werk gaan een behoorlijk aantal ‘vlieguren’ gemaakt. Ze breiden hun talenkennis uit, houden zich met allerlei soorten programmeerprojecten bezig en ontdekken al doende waar ze goed in zijn. Hierdoor hebben ze een uitstekend beeld van hun sterke en zwakke punten en vormen ze meteen een bron van specialistische vaardigheid.

Is een opleiding overbodig?

Er valt dus zeker wat te zeggen voor het aannemen van autodidacten. Maar is het voor het vinden van nieuw personeel dan totaal irrelevant of kandidaten een studie hebben afgerond? Nee, zo zwart-wit is het nou ook weer niet. Opleidingen brengen genoeg gemotiveerde en gekwalificeerde ICT’ers voort, een diploma getuigt van een ontwikkeld denkniveau en de levenservaring die mensen opdoen tijdens het studeren zal ze tijdens hun latere carrière van pas komen. Ons advies? Richt je tijdens de zoektocht naar nieuw techtalent niet alleen op afgeronde opleidingen. Hierdoor loop je het risico autodidactische ICT’ers  – die wellicht veel geschikter zijn – over te slaan.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten