HRM

Een burnout kost 60.000 euro per medewerker – hoe voorkom je dit?

leadership

Een burnout kost 60.000 euro per medewerker –

hoe voorkom je dit?

Er is alarm geslagen over het aantal burnouts in Nederland. Het aantal neemt schrikbarend toe  en het kost bedrijven steeds meer geld. Gemiddeld zo’n 60.000 euro per werknemer! Ook het aantal dagen per jaar dat medewerkers thuis zitten neemt toe. Waar dit vorig jaar nog op gemiddeld 236 dagen lag, is dat nu 242 dagen (bron: artikel NOS). In deze blog vertel ik je over de oorzaken van een burnout én wat je kunt doen om ze te voorkomen. 

 

Waarom krijgt de één een burnout en de ander niet?

De theorieën over het antwoord op deze vraag lopen nogal uiteen. Het is in elk geval duidelijk dat ‘hard werken’ niet alleen de oorzaak is. Want hoe kan het anders dat een medewerker met dezelfde werkdruk als zijn collega een burnout krijgt en de ander niet? De oorzaken zijn voor iedereen anders: moeilijke privésituatie, angst om te falen, geen nee durven zeggen, sociaal onzeker zijn, een te groot verantwoordelijkheidsgevoel ervaren,  te veel ‘moeten’ en ga zo nog maar even door.

Gebrek aan werkgeluk en energie

In mijn ervaring is het (teveel) doen van dingen waar je geen energie van krijgt een belangrijke oorzaak van burnouts. Hierdoor loop je letterlijk en figuurlijk leeg, want er gaat meer energie uit dan dat erin komt. Dit houd je natuurlijk niet lang vol. We moeten dus werk doen waar we wél energie van krijgen. Klinkt simpel, nietwaar? Maar waarom doen we het dan niet? Ik zie hier twee belangrijke oorzaken voor:

1. Zelfbewustzijn: (h)erkennen van je talenten

Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat ze dingen doen waar ze geen energie van krijgen. Ze komen na een dag hard werken moe thuis, maar hebben geen idee waardoor dat komt. Onder andere in coachingsgesprekken ervaar ik dat medewerkers nauwelijks bij zichzelf stilstaan. Wie ben ik? Waar word ik blij van? Wat geeft mij energie en wat niet? Wanneer ben ik in flow? En sluit het werk wat ik doe aan bij mijn talenten? Talent gaat niet alleen over ‘kunnen’ maar ook over ‘willen’, oftewel talent = willen x kunnen.  Lees in dit kader ook onze blog over Toppers en Tobbers. Als je hoog op willen én kunnen scoort, heb je meer energie, ervaar je een hogere mate van werkgeluk en lever je betere prestaties.

2. Angst en status

Ik ontmoet regelmatig professionals die, als ze heel eerlijk naar zichzelf zijn, wel weten dat de baan die ze hebben of de werkzaamheden die ze verrichten hen niet gelukkig maakt of simpelweg niet bij hen past. Echter, het bespreekbaar maken vindt men eng, omdat je hiermee ook je baan kan kwijtraken. En dat geeft onzekerheid. Ook zie ik vaak managers die genieten van het aanzien dat ze in de organisatie hebben, vanwege hun leidinggevende functie. Meer dan eens zijn dit de managers die op deze  plek terecht zijn gekomen omdat ze ‘het beste jongetje van de klas’ zijn, niet zozeer omdat ze de intrinsieke drive hebben om leiding te geven. Diep van binnen weten ze dat ze liever gewoon de ‘senior professional’ zijn, de beste in hun vak. Ze willen alleen hun positie niet kwijtraken. Die geeft hen immers macht en status en dat blijft toch aantrekkelijk.

Voorkomen is beter dan genezen: doe de quickscan!

Jouw mate van werkgeluk is een goede graadmeter om te bepalen of je al dan niet richting een burnout beweegt. Om hier inzicht in te krijgen hebben wij de Happinessmeterontwikkeld. Dat is een quickscan die naar vier dimensies kijkt: hoofd, hart, lichaam en ziel. Oftewel, naar de mens als geheel. Deze dimensies staan respectievelijk voor leren, liefhebben, leven en bijdragen aan. De uitkomst laat zien hoe jij op deze dimensies scoort en waar jouw energielekken zitten.

Wij gebruiken deze test regelmatig in het kader van team- of organisatie ontwikkelingstrajecten. In het kader van teamontwikkeling toont de test aan wat het werkgeluk is van het individu en van een hele afdeling op de verschillende dimensies. Meer weten over de inzet van deze quickscan binnen jouw organisatie? Bekijk onze website of neem contact op!

[alert type=”info” title=”Leestip: Het is tijd voor interne HR marketing”] Lees het artikel

Mijn naam is Mariëlle van den Broek. Ik ben coach, trainer en ‘learning & performance’ adviseur bij Van den Broek en Partners op het gebied van leiderschap en team– en organisatieontwikkeling. Mijn achtergrond ligt in zowel economie (de harde kant van organisaties) als organisatiesociologie (de mens/zachte kant van organisaties). Het snijvlak van deze wereld, oftewel het benutten van talent om zo tot betere prestaties te komen, dat is waar mijn passie ligt en waar ik dagelijks in actief ben. Ik heb ondertussen al zo’n 10 jaar ervaring op het gebied van ontwikkeling, in de rol van consultant, trainer, coach en ontwikkelaar. Daarnaast heb ik ook zelf met mijn voeten ‘in de klei’ gestaan als manager en ervaren hoe mooi, maar ook hoe lastig het kan zijn om de harde en de zachte kant te combineren.

Auteur: Mariëlle van den Broek

Bron: bptraining

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten