Business Development Innovatiemanagement

Business Intelligence voor het MKB

leadership

Big data en het MKN? Business Intelligence, Big Data, allemaal populaire termen in de bedrijfswereld. Sommige mensen ‘geloven’ erin, anderen denken weer dat het een ‘hype’ is. Hoe denkt u hierover? Kan dit fenomeen iets voor uw Midden klein bedrijf betekenen? Wij geloven van wel! Juist voor veel MKB bedrijven ligt hier een kans om te grijpen. Dit willen we kort toelichten. Allereerst de uitleg, wat is Business Intelligence eigenlijk?

Business Intelligence

Business Intelligence zal ongeveer gedefinieerd worden als: ‘het proces, de technologieën en tools die nodig zijn om data om te zetten in informatie, informatie in kennis, en kennis om te zetten in een strategie/keuzes die winstgevendheid oplevert.’

Goede managementinformatie en analyse hiervan in een bedrijf helpt bij besluitvorming en leidt tot actie, wat weer resulteert in betere bedrijfsprestaties. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld welke productcategorieën het beste presteren. Als u dit duidelijk heeft kunt u in sommige gevallen bepalen waarin u energie steekt en welke producten u niet meer aanbiedt. Ook kunt u bijvoorbeeld uw marketingprestaties meten en bepalen welk soort reclame voor uw bedrijf werkt. Of simpelweg meten welke verkopers goed presteren en welke niet. Inzicht in dit soort zaken is essentieel voor optimale bedrijfsprestaties.

Om zaken te meten is natuurlijk bedrijfsdata nodig om de uiteindelijke managementinformatie te creëren. Zodoende heeft u als bedrijf bepaalde IT systemen nodig die data opslaan. Voor de verkoop bestaat bijvoorbeeld een CRM-systeem. Hierin slaat u vele gegevens op, die naast de algemene voordelen van een CRM-systeem, ook interessante managementinformatie kan opleveren.

 

Drie stappen voor Business Intelligence

Zo zijn er drie stappen waaraan u o.a. moet denken als u met BI wilt beginnen:

1. Data creatie en opslag

2. Data omvormen in managementinformatie (bijvoorbeeld een Managementdashboard)

3. Analyse van managementinformatie en besluitvorming

Hierin zitten de twee perspectieven op Business Intelligence verweven, een managementperspectief en een technisch perspectief. Vanuit het managementperspectief wordt bekeken welke informatie nodig is voor het managen en vanuit het technische perspectief kijkt men naar de technische realisatie van de IT-infrastructuur.

[alert type=”info” title=”Leestip: Creëer een crisis en verander de organisatie!”] Lees het artikel

Business Intelligence Tools

CRMstrategen helpt met het creëren van een Business Intelligence omgeving. Onze producten (Excel, Power BI en Zoho CRM / Zoho Reports) zijn juist voor MKB bedrijven geschikt omdat ze relatief goedkoop zijn en eenvoudig te gebruiken. We helpen u graag bij het creëren van inzicht in structuur. Dit zijn voorwaarden voor bedrijfsgroei!

Lees meer over Business Intelligence:  CRMstrategen

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten