Algemeen

Content Marketeers: vermijd afknappers tijdens een eerste date!

Tijdens de Marketing Inspiration Day stond een onderwerp centraal waar marketeers niet meer omheen kunnen en willen: Contextual Marketing. Victoria Tuomisto opende deze dag en gaf antwoord op een aantal prangende vragen. Maken Nederlandse marketeers momenteel gebruik van contextuele informatie? Wat vinden consumenten van deze benadering? En waar liggen de uitdagingen en risico’s? 

Herinnert u zich uw allereerste afspraakje? Hoe u ietwat gespannen plaatsnam tegenover uw date en vervolgens een gesprek met diegene aanknoopte. Dat is spannend en zorgt soms voor ongemakkelijke situaties en ijzige stiltes. Maar als je de signalen van de ander goed oppikt, aandachtig luistert, de juiste vragen stelt en interessante informatie deelt, dan is de kans op een tweede date best groot.

Angst voor een misplaatste boodschap

Tijdens de Marketing Inspiration Day gebruikte Victoria Tuomisto, editor bij The Economist Group, het bovenstaande voorbeeld om de spagaat te omschrijven waarin marketeers zich bevinden. Ze willen graag informatie verzamelen over klanten en prospects – en doen dit ook – maar weten niet hoe ze die informatie op een relevante, contextuele manier moeten gebruiken in de één-op-één communicatie met de klant.

Dit is één van de opvallende bevindingen uit het onderzoek Contextual Marketing – A European Perspectivedat The Economist Intelligence Unit uitvoerde namens SAP.

“Nederlandse marketeers zijn bang om misleidende data te verzamelen en op basis daarvan een misplaatste boodschap de wereld in te sturen”, gaat Tuomisto verder. Het komt erop neer dat wij marketeers niet het risico willen lopen om de verkeerde signalen op te pikken, iets ongemakkelijks te zeggen en de relatie te verstoren. En daardoor laten we te veel informatie maar gewoon links liggen, met een ijzige stilte als gevolg.

Contextual Marketing is de logische volgende stap

Het is eigenlijk best een gekke gedachtegang. Want contextuele informatie maakt het juist mogelijk om een boeiende dialoog aan te gaan met de klant. De context waarin klanten of prospects zich op een bepaald moment bevinden (wat ze doen, waar ze zijn, met wie ze zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze zich voelen) zegt alles over een individu. En met behulp van die data kunnen we afscheid nemen van mass marketing en direct inspelen op de specifieke behoefte van een individu. 
Maar hoe zorgen we ervoor dat marketeers die relevante, contextuele informatie durven te gebruiken? Ik denk: met een beetje hulp op technisch vlak en een creatieve mindset. Want daarmee kun je (1) de data op een goede manier interpreteren en (2) een relevante en interessante boodschap formuleren waar de persoon in kwestie behoefte aan heeft.

Dan leid je geen gezichtsverlies, maar bouw je juist effectief aan een relatie. Je weet dan bijna zeker; die tweede date is in the pocket.

Victoria Tuomisto deed nog veel meer interessante ontdekkingen in het onderzoek over Contextual Marketing. Benieuwd welke contextuele informatie Nederlandse marketeers al verzamelen? En waar ze kansen laten liggen? Lees dan het onderzoeksrapport én bekijk de onderstaande video van haar Inspiration Talk.

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten