Inkoopmanagement

Contractmanagement: meer dan een kaartenbak…

U kent ze wellicht nog wel; die oude kaartenbakken vol met documenten. En waar je door de hoeveelheid stof het gebruik ervan kunt afmeten. Bij veel organisaties werkt contractmanagement net zo. Een goed contract wordt namelijk diep in een la weggestopt en zelden gebruikt. En zijn er problemen, dan is er altijd nog het contract om op terug te vallen. Voor diegenen die deze gedachte delen en tevreden zijn met die situatie, is deze blog dan ook niet bestemd!

Wilt u wel meer uit uw contracten-kaartenbak halen? Lees dan zeker even verder. Wellicht heeft u moeite om grip op contracten te krijgen? Of bent u bang dat uw leveranciers zich niet ‘in de juiste richting’ bewegen? Ik hoor u al zeggen: “Deden ze nou maar eens gewoon wat ik ze vraag!” Met ‘ze’ bedoelt u ongetwijfeld de leveranciers, want u had het toch allemaal zo goed gecontracteerd …

Goede contractmanagers hebben hun zaakjes goed voor elkaar. Ze kennen de inhoud van de contracten en hebben de verwachtingen bij de partijen goed belegd. En nemen de tijd om hen goed te begeleiden. Het geheel functioneert als een geoliede machine. Als er problemen zijn, zijn ze daarop voorbereid en als er oplossingen nodig zijn staat men zijn mannetje. Dat spreekt toch vanzelf, zult u zeggen?

Maar is dat wel zo? Heeft u inhoudelijk wel inzicht in het contract en weet u wat uw leveranciers doen voor uw geld? En evalueert u dat met uw leveranciers? Haalt u wel het maximale uit uw contracten? En vertonen de prestaties van leveranciers een stijgende lijn en bent u daarvan op de hoogte? Als u op al deze vragen naar eer en geweten ‘ja’ kunt zeggen dan behoort u tot de uitzonderingen.

[alert type=”info” title=”Leestip: Inkoop moet meer oog hebben voor resultaat “] Lees het artikel

Want voor de meeste contractmanagers geldt dat ze onvoldoende weten wat leveranciers eigenlijk doen en dat ze in de verste verte niet uit leveranciers halen wat er in zit. Ze verschansen zich op een afstand vanuit vergaderzalen ver van waar het gebeurt om hun invloed te laten gelden. Meestal door hun standaardaanpak van dreiging. “Presteer, anders verlengen wij niet…!”. Waardoor leveranciers wel aan het werk gaan en hooguit aan de minimale eisen voldoen om daarmee het contract te behouden. Maar van harte gaat dat niet, laat staan dat er sprake is van groei in presteren …!

Hoe het anders kan? Gewoon door op de juiste manier aandacht te geven. En deze manier van waardering en erkenning is nog eens de beste en goedkoopste manier van doen. En dat moet u als contractmanager of inkoper toch wel aanspreken?

En de kaartenbak? Die kan ook wel enige opfrissing gebruiken …

Auteur: Tom van de Ven, directeur bij Covalis ketenmanagement. Samen met u creëer ik slimmere, duurzame en innovatieve inkoopketens. Door te focussen op de behoefte van de (eind)klant en het gezamenlijke doel, bereikt u een flow van samenwerking die loont. Op een pragmatische manier kom ik -komen wij- tot de beste resultaten voor u. Neem gerust contact met mij op, ik ontmoet u graag!

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten