Business Development Innovatie Management

Hoe creëer ik een High Performance Organisatie?

Hoe creëer ik een High Performance Organisatie?

Auteur: Nico Inberg

Bron: Graydon

Onder druk van de recessie en strenge concurrentie zijn bedrijven genoodzaakt hun eigen functioneren stevig onder de loep te nemen. Om een kwalitatief hoogwaardige organisatie (HPO) neer te zetten moet een bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen. Wat zijn die voorwaarden en hoe pas je ze toe?

Wat is een HPO?

Een HPO, High Performance Organisatie, is een organisatie die over een langere periode (5 tot 10 jaar) betere resultaten behaalt dan concurrenten of vergelijkbare organisaties. Het managementboek ‘In search of Excellence’van Peters en Waterman beschrijft de bepalende factoren die succesvolle bedrijven onderscheiden van hun concurrenten:

  • Management van hoge kwaliteit met snelle besluitvorming.
  • Een open cultuur die dialoog gericht is.
  • Lange termijngerichtheid.
  • Nieuw management dat van binnenuit komt.
  • Onderscheidende kenmerken in de markt waarbinnen het bedrijf begeeft.
  • Medewerkers zijn divers, flexibel, veerkrachtig en kunnen goed samenwerken.
  • Continue verbetering en vernieuwing van de organisatie.

Andre de Waal, mister HPO

In Nederland is Andre de Waal de bekendste managementgoeroe op het gebied van HPO. Hij is verbonden aan het HPO-Center in Hilversum. Andre de Waal heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar HPO’s en wordt genoemd als een van de meest invloedrijke denkers over managementstijlen in Nederland van de afgelopen tien jaar. De Waal heeft meer dan 25 managementboeken geschreven, waaronder ‘Hoe bouw ik een High Performance Organisatie?’ waarin hij aan de hand van deze factoren laat zien hoe u een HPO-organisatie neerzet.

Langetermijndenken

Opvallend is dat het langetermijndenken de voorkeur krijgt boven het begrip ‘aandeelhouderswaarde creëren’, waarmee veel bedrijven zich aan bezondigd hebben. Door het belang van alle stakeholders rond uw bedrijf mee te wegen is uw bedrijf op de lange duur beter af en zal ook langer beter presteren.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke bedrijfskundige opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct De kwaliteit van het management en de medewerkers is belangrijk, daar zal iedereen het mee eens zijn. Toch is het voor veel bedrijven nog een grote stap om extra te investeren in opleidingen en trainingen. Naast dat competentieontwikkeling in deze tijd niet voldoende benadrukt kan worden, zijn uw medewerkers – mits goed behandeld – de beste ambassadeurs van uw organisatie. En vele onderzoeken tonen aan: tevreden personeel presteert ook beter.

Overal toepasbaar

Hoewel de voorbeelden uit de praktijk grotendeels de grotere multinationals beschrijven, zijn bovenstaande criteria in elke (kleinere) organisatie toepasbaar. Sterker nog, zelfs op afdelingsniveau zijn ze uitvoerbaar.

 

Tags

Over de auteur

Michiel Noij

De redactie wordt verzorgd door Michiel Noij en Nomair van Wijk.

Heeft u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar. U kunt contact opnemen met Michiel Noij en/of Nomair van Wijk via 030-2270497 (optie 6) en/of contact [at] ubsbusiness.nl

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten