Marketing Management

Data als inspiratie voor contentmarketing

leadership

Inspiratie voor het maken van content komt niet alleen via verlichte ideeën of sterke ingevingen binnen. Ook data zijn een inspiratiebron voor een lijst met nuttige topics. Als onderneming kun je zowel terugvallen op de resultaten van bestaande content, sectordata of vragen van personeel en consumenten. Voor veel bedrijven is dit een van de eerste en grote zorgen bij het investeren in contentmarketing: zijn we in staat voldoende interessante content te produceren?

1. Eigen contentdata

Meten hoe je bestaande content presteert, is niet alleen nuttig om die content en de investering erin te evalueren. Het levert ook inzichten om nieuwe content op te baseren. Vertrek daarbij vanuit een eenvoudige regel: lezers of kijkers zullen geneigd zijn om meer of weer te consumeren van wat ze appreciëren. Wat kun je het best meten om die appreciatie in te schatten? Views en leads zijn uiteraard een indicator van content die populair is en/of voor engagement zorgt. Zeker voor de leads en conversies is marketing automation software een handig hulpmiddel.

Maar meet ook de tijd die lezers of kijkers op een pagina spenderen. Google Analytics kan aantonen dat content met misschien niet zo heel veel views wel lange bezoektijden heeft opgeleverd. En ook dan kan het lonen om vergelijkbare onderwerpen uit te diepen. Tot slot kan ook het tracken van de comments een toegevoegde waarde hebben. Niet alleen het aantal, maar ook de kwalitatieve output: welke vragen stellen mensen en wat is nuttig om verder uit te werken?

2. Social media data

Shares van content op je owned media zijn eveneens een sterke indicator van de populariteit van bepaalde types content of onderwerpen. Het voordeel van sociale media is dat je deze data niet alleen uit je eigen content hoeft te distilleren: kijk ook naar de shares van content die je cureert of naar onderwerpen die elders goed scoren en, mits met een originele invalshoek, voor jouw bedrijf van pas kunnen komen. Tools zoals Buffer and SharedCount lenen zich hier uitstekend voor.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten