Marketing Management

De beperkende blik van buyer personas

leadership

Erik is 42, houdt van gadgets, rijdt in een groene Volvo, tennist, kookt en geniet van het leven. Vertegenwoordigt hij de doelgroep voor je contentmarketingstrategie? Op de snelwegen van het huidige marketinglandschap is het knooppunt tussen commercie, redactie en consument inmiddels drukker dan de A28 bij Rijnsweerd of de A20 bij het Terbregseplein. Immers, de verschuiving van paid media naar owned media is nog altijd gaande en het gewicht van earned media in de distributieketen is nog altijd groeiende. Want voor wie een contentmarketingstrategie nastreeft, is distributie minstens net zo belangrijk als het creëren van content.

Merken verdringen zich in toenemende mate rond de spaarzame aandacht van de consument in een poging toch vooral hun relevantie en toegevoegde waarde voor het voetlicht te brengen. Als het om succesvolle distributie gaat, zien merk en marketeer hun competitie veelal als hun directe productrivalen. Terwijl dit feitelijk alle partijen zijn die hengelen naar de tijd, aandacht en betrokkenheid van diezelfde consument. Dus ook Facebook, Nu, Netflix en Enzo Knol.

Dit inzicht maakt dat het vaststellen van een doelgroep voor je contentmarketingstrategie vaak aan de basis al in een te nauwe corridor vorm krijgt. Te meer omdat deze naar mijn smaak initieel te vaak worden opgehangen aan ‘buyer personas’, fictieve vertegenwoordigers van potentieel kooppubliek. En dan het liefst in de vorm van een mens van virtueel vlees en bloed, dus Erik van 42, die houdt van gadgets, rijdt in een groene Volvo en in zijn vrije tijd tennist, kookt en geniet van het leven.

LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR /  DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER

 

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten