Marketing Management

De invloed van Social media op Mode-industrie

leadership

Een recent onderzoek van Deloitte laat zien dat 47% van Millenials’ koopgedrag direct beïnvloed wordt door social media. Bij mode-aankopen ligt dit percentage zelfs nog iets hoger. En dat is niet zo vreemd ook. Mode is één van de meest natuurlijke partners van social media. Het doorsturen van gereedschap zal minder snel gebeuren, maar mode, daar krijgen we geen genoeg van. Het stimuleert de verbeelding. Het inspireert en daarom past het zo ontzettend goed bij social media. De mode-industrie is zeer visueel en in deze digitaal gedomineerde wereld ligt er een wereld te winnen in sociale media.

Je kan de macht van sociale media binnen de mode-industrie dus niet ontkennen. En het maakt niet uit of je een beginnend modebedrijf bent of een imperium. Social media (lees Twitter, Facebook en Instagram) zijn een absolute noodzaak.  

Het uitbuiten van social media is dan ook een belangrijke pijler in de marketing en sales strategie van mode-bedrijven. En het maximaliseren van de eigen social media kanalen gaat sneller als je de krachten bundelt met die van online influencers. Hieronder een kijkje naar twee geweldig goede recentelijke social media campagnes van twee grote merken.

Burberry

Brooklyn Beckham werd door Burberry gevraagd om hun laatste parfum campagne te fotograferen. Het zou iets met zijn ouders te maken kunnen hebben, maar het ligt meer voor de hand dat Burberry Brooklyn uitkoos vanwege zijn 6.4 miljoen volgers op Instagram. Niet alleen dit getal was van belang, maar ook het feit dat Brooklyn als 16-jarige in contact staat met een jonge generatie. Burberry begrijpt dat Brooklyn de juiste toon aanslaat bij een nieuwe generatie. Een potentiële nieuwe generatie consumenten voor het merk.

En dat aanspreken van potentiële klanten via social media is waar alle modehuizen naar op zoek zijn

Superdry

Zo ook Superdry. Zij gebruikten sociale media op een megalomane manier in hun laatste campagne. De lancering van hun Idris Elba + Superdry collectie. Dit event was een volledige cross-media campagne die vol gas op social media inzette om de meeste mensen te bereiken.

Een maand voor de lancering begonnen ze met het maken van een buzz op hun belangrijkste sociale kanalen (Twitter, Facebook en Instagram). Er waren sneak peaks van de kledinglijn, Flipagrams van hero producten en Soundcloud mixes gemaakt door niemand minder dan de acteur en DJ Idris Elba.

Als klap op de vuurpijl lieten ze Elba op de dag van de lancering zelfs hun Instagram en Periscope kanalen geheel overnemen. De social media buzz die ze op deze manier creëerden, laat zien dat Superdry uitstekend weet hoe ze hun doelgroep effectief weten te vinden.

Niet alleen dat, maar net als Burberry hebben ze de perfecte partner gevonden. Idris Elba bewandelt als hippe acteur en DJ precies de juiste doelgroep voor het merk.

Relaties van waarde

Het vinden van die juist toon is cruciaal om de juiste doelgroep aan te spreken en zo een langdurige relatie aan te gaan. Social media lijkt kortstondige relaties te creëren, maar als jullie beide dezelfde taal spreken dan kan er zeker een langdurig huwelijk van gemaakt worden.  

Bovenstaande laat zien dat het in een veranderend media landschap van uiterst belang is dat modebedrijven (startende en bestaande) de waarde van social media zien. Maar het is niet alleen belangrijk om gezien te worden op social media. Meer nog is het van belang om die aanwezigheid om te zetten in waarde. En die waarde komt in de vorm van engagement.

Echt interactie. Interactie die leidt tot een core audience waar het bedrijf mee in communicatie kan blijven staan. Een publiek van toekomstige potentiële klanten die zich hechten aan je merk en je vrijwillig helpen met het verspreiden van je naamsbekendheid.

Auteur: Saskia Roskam – International Digital Marketing Executive.

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten