Business Development Innovatiemanagement

Groei mogelijk maken door optimalisatie van het verkoopproces

leadership

Uw onderneming kan groeien door een goed verkoopproces te volgen. In deze blog wordt besproken welke stappen bij een goed verkoopproces horen, waardoor u omzet kan genereren. Dit wordt gedaan door het proces in vier onderdelen op te splitsen. Deze onderdelen zullen we bespreken. verkoopproces optimalisatie

-De eerste stap in de cyclus begint bij de ondernemer zelf. De ondernemer moet een goed product hebben en hierbij een strategie ontwikkelen. Hierbij moet men denken aan zaken zoals, wat wil ik bereiken? Hoe ga ik het doel bereiken? Welke producten ga ik aanbieden?

-De tweede stap is marketing. Wat doet u er bijvoorbeeld aan om de verkoop van uw producten en/of diensten te bevorderen? Uitstraling en design is heel belangrijk. Advertenties zullen uw verkoop niet bevorderen als deze onaantrekkelijk zijn. Marketing is een specifiek vak waarvoor de meeste ondernemers het beste een specialist in de arm kunnen nemen.

-Het derde punt is proces en IT gericht. Met de resultaten die u verkrijgt vanuit de marketing moet de onderneming vervolgens aan de slag. Hiervoor is een goede IT ondersteuning nodig: het CRM-systeem. Een CRM-systeem helpt een onderneming bij het stroomlijnen van hun verkoopproces. Bovendien verzamelt het de juiste gegevens van de klanten, waarmee u uw verkoop kan optimaliseren. 

-De data uit het CRM-systeem bevat waardevolle informatie. De vierde stap in het proces is het analyseren van deze data. Business Intelligence is hier het kernwoord: haal de zakelijke inlichtingen uit uw data en analyseer deze. Creëer op grond van de data bruikbare en relevante managementinformatie. Op grond van deze informatie kunt u sturen. Met de verkregen informatie kunnen de voorgaande stappen van het verkoopproces geoptimaliseerd worden. Is uw strategie goed? Welke soort marketing werkt het beste? Welke processen bevorderen de verkoop?

Als u de verkoop van een onderneming wilt verbeteren moet u nadenken over al deze zaken. De stappen in dit model staan niet los van elkaar. Ze hebben een versterkend effect op elkaar. Het één gaat niet zonder het ander. Als u alle vier de punten goed in uw bedrijf verwerkt, geloven wij in het resultaat.

Stratic-advice denkt graag met u mee in dit proces. Op het gebied van strategie, CRM en Business Intelligence bieden wij het MKB goede en goedkope oplossingen.

[alert type=”info” title=”Leestip: De lerende organisatie: het verandermanagement voorbij. Volgens sommigen is verandermanagement, als aparte discipline, slechts een lapmiddel voor gebrekkig aanpassingsvermogen van organisaties.”] Lees het artikel.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten