Business Development

Het “hoe” bij de rol van de CFO in het innovatieproces

leadership

In nummer vier van de MCA verscheen een artikel over de rol van de CFO in het innovatieproces. Dat artikel is gebaseerd op interviews met een dertigtal CFO’s en (group) controllers van de 100 grootste Nederlandse ondernemingen. In het artikel staat een aantal interessante bevindingen. In dit blog wil ik echter vooral stil staan bij het “hoe”. Want, hoe interessant de bevindingen ook, ze gaan niet in op het “hoe” bij het invullen van de rol. De vraag die bij mij daarom achterblijft na het lezen van het artikel is: “Is de gereedschapskist van de Finance Professional wel gevuld met het gereedschap dat nodig is voor het oppakken van een effectieve rol in het innovatieproces”?

Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit het artikel?*

1. De CFO ziet zichzelf als verantwoordelijke bij het monitoren en het sturen van het innovatieproces
Thema’s bij het monitoren en sturen zijn het zorgen voor voldoende investeringen in innovatie, voor een tijdige overgang van projecten naar reguliere activiteiten, voor het bewaken van samenwerking met strategische partners en voor het realiseren van de financiële voordelen van innovaties. Dat vraagt om een actieve betrokkenheid.

2. De CFO realiseert verschillende ‘deliverables’
Zo zorgt de CFO ervoor dat de onderneming kan profiteren van digitale projecten, dat disruptieve activiteiten tijdig worden onderkend en dat continu wordt verbeterd. Ook bewaakt de CFO dat innovaties passen binnen het strategisch kader, dat de businesscase valide blijft en dat de verschillende afwegingen inzichtelijk zijn.

3. De rol van de CFO in het innovatieproces verschilt per type organisatie
De rol verschilt van een ‘critical insider’ tot een ‘critical outsider’. De ‘critical insider’ rol is dan in staat echt inhoudelijk mee te praten over de innovatie. De ‘critical outsider’ is daartoe minder in staat. Daar staan vooral vragen over het proces centraal.

4. De dynamiek met de andere managers bepaalt de rol van de CFO in het innovatieproces
In sommige organisaties zal de CFO de rol in het innovatieproces moeten claimen. Dat ligt vooral aan de dynamiek binnen het managementteam.

*Voor het uitgebreide artikel kun je deze link volgen

Ik ben blij met dit artikel. Het geeft aan dat de CFO bezig is met het bepalen van de rol die moet worden gepakt als het aankomt op innovatie. De ‘critical outsider’ rol die is genoemd onder drie vind ik persoonlijk vreemd. Die rol bestaat wat mij betreft niet. Wanneer ik kijk naar innovatie in organisaties dan zou volgens mij elke innovatie in het belang moeten staan van de klant. De centrale vraag is dan: “wat doet deze innovatie voor onze waarde propositie”. Een CFO zou daarmee altijd een ‘critical insider’ moeten zijn, want over waarde propositie kan de CFO als geen ander meepraten.

Maar dan de echte vraag, hoe gaat de CFO dat doen?
Het artikel in de MCA geeft dus een prima overzicht van het “wat” in de rol van de CFO in het innovatieproces. Het artikel eindigt bij de constatering dat de rol “consequenties heeft voor de vereiste competenties van de CFO” en geeft wat richting aan die competenties. Het gaat dan onder andere om ‘de business begrijpen’, ‘de business challengen’ en samenwerken met andere disciplines.

Die constatering is waardevol, maar laat bij mij een grote vraag achter. En dat is de “hoe” vraag. Hoe kan ik de business beter begrijpen en uitdagen? hoe werk ik op een goede manier samen?
Ik denk dat de gereedschapskist van de finance professional op dit moment onvoldoende is gevuld om de gewenste rol te spelen. Veel finance professionals zijn opgeleid met methoden, processen, systemen en technieken uit de vorige eeuw. Die passen niet bij de innovatieprocessen die nu nodig zijn. Voor een antwoord op de “hoe” vraag moeten we dus kijken naar methoden en technieken van deze eeuw.

Inspiratie in het hoe
Ik wil graag wat suggesties doen om een stukje inspiratie te brengen in het “hoe”. Welke stukjes gereedschap kunnen helpen om de kist van de Finance Professional te vullen voor een juiste rol in het innovatieproces? Een rol bovendien die de CFO ‘insider’ maakt in elk innovatieproces.

[alert type=”info” title=”Leestip: 7 Tips voor dagelijkse innovatie! “] Lees het artikel

1. Gedachtegoed van Menno Lanting
De boeken “de slimme organisatie” en “olietankers en speedboten” van Menno Lanting geven een mooi beeld bij wat organisaties nodig hebben om flexibel en innovatief te zijn. Vanuit een keur aan voorbeelden distilleert Menno principes die helpen bij flexibele en innovatie organisaties. Het omarmen en najagen van die principes helpen de finance professional in een actieve rol in het innovatieproces.

2. Het business model canvas
Het business model canvas is een fantastische en visuele manier om een met elkaar te praten over waarde proposities en verdienmodellen. Eigenlijk is dit model een ‘must’ voor elke finance professional die serieus in dialoog wil zijn met anderen in de organisatie. Bovendien helpt het model om de kern van innovaties snel visueel te maken. Waar gaat deze innovatie ons businessmodel raken en op welke manier? Hoe beïnvloed het onze waarde propositie en hoe krijgen we een potentieel snel gevalideerd.

Hier kun je meer lezen over Business Models inc., onze partners op het gebied van het canvas.

3. Het laatste boek van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek 
Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek hebben net een nieuw boek uitgebracht. Dat boek is “management in singularity”. Het boek geeft een prima handvat voor een aangepaste managementcyclus, die noodzakelijk is om met de toenemende snelheid van innovatie om te gaan. Lees het en pas de managementcyclus van je innovatieproces aan!

Auteur: Jan Heinen, partner at PLUC!, gelooft in de kracht van mensen die doen waar ze goed in zijn. Als je vanuit die kracht werkt, creëer je veel meer impact. Het echte verschil als finance professional maak je dus met wie je bent en hoe je werkt, niet alleen met de kennis die je in huis hebt. Dat wil ik meegeven aan de professionals die trainingen bij ons volgen. En het is mooi om te zien wanneer dat bij ze landt. Op deze manier wil ik ze voorbereiden op de toekomst, opleiden voor morgen dus!

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten