HRM

HRM 2.0: Hoe kun je toppersoneel binnenhalen en behouden?

Het merendeel van de HR-managers in Nederland heeft het steeds vaker moeilijk bij het vinden en behouden van goed personeel. Wanneer deze trend wordt gezien in het licht van een toenemende vraag naar vast personeel kan zo langzamerhand geconcludeerd worden dat er behoorlijk wat spanning hangt op menige HR-afdeling.

Dit is onder andere gebleken uit representatief onderzoek onder 200 Nederlandse HR-managers uitgevoerd in opdracht van R. Half, intermediair van administratieve en financial professionals. Negentig procent van de ondervraagde HR-managers heeft aangegeven het steeds lastiger te vinden om goed gekwalificeerd personeel te vinden. 63 procent van de respondenten maakt zich in toenemende mate zorgen over het behoud van toppersoneel.

Permanente medewerkers
Het merendeel (78%) van de Nederlandse HR-managers heeft aangegeven dat zij voornemens zijn de komende 6 maanden vast personeel te willen gaan werven. Hierbij leggen zij vooral de nadruk op het behouden van het huidige personeelsbestand. 44 procent van hen geeft dit aan. Voor veel HR-managers staat het 2ste halfjaar van 2016 in het teken van de uitbreiding van nieuwe functies. 34% heeft aangegeven dat zij nieuwe posities willen gaan ontwikkelen voor vast personeel.

Technisch personeel is moeilijk te vinden
Hoewel het grootste deel van de HR-managers wervingsplannen heeft voor het 2de deel van 2016, staan zij voor een aantal enorme additionele uitdagingen bij de werving; namelijk het vinden van gekwalificeerd personeel. De grootste belemmering lijkt het vinden van personeel met zakelijke, technische en/ of commerciele skills te zijn. Dit wordt door 58% van de ondervraagden aangegeven als grootste probleem. Vooral het gebrek aan technische niche-deskundigen zorgt voor zo’n 36% voor veel zorgen. Daarnaast stelt 23% van de ondervraagde HR-managers dat de vraag naar goed gecertifiiceerd personeel groter is dan het huidige aanbod. 

Hoe het talent te behouden
Bijna 63% van de ondervraagde HR-managers ziet het behoud van toppersoneel als de moeilijkste uitdaging binnen de organisatie. Het gaat hierbij niet alleen om de jongere generaties, maar met name om de ervaren medewerkers die al jarenlang in dienst zijn. De heer S. Renken, directeur van Robert Half Nederland geeft aan: “Bedrijven dienen voor het behouden en werven van goed gekwalificeerd personeel inspelen op de diverse prioriteiten van de generaties op de werkvloer. Uit de Salarisgids 2016 blijkt bijvoorbeeld dat het beloningspakket voor de jongere generatie door de bank genomen nog steeds de voornaamste oorzaak is om een organisatie te verlaten, terwijl de oudere generatie meer waarde hecht aan carrièremogelijkheden. Een succesvol retentiebeleid houdt daarom rekening met verschillen binnen generaties. Hij stelt verder: ‘’Met een beetje gezonde wil, kan elk bedrijf dit ( met inzet van goed leiderschap en/of sociale innovatie ) prima voor elkaar krijgen. ”

Carrieremogelijkheden

Talentvolle en gemotiveerde werknemers bepalen in belangrijke mate het succes van de onderneming. Het spreekt dan ook voor zich dat deze medewerkers koste wat kost behouden moeten zien te worden. Uit onderzoek van ‘’Ondernemen met Personeel’’ is er verder gebleken dat er in essentie een vijftal factoren zijn, die enorm bijdragen aan behoud van gewaardeerd en talentvol personeel.

[alert type=”info” title=”Leestip: Hoe meet u employability met HR-Analytics? “] Lees het artikel.

Een van de belangrijkste factoren is het stimuleren van groei en ontwikkeling. Opleiding en training kan hiervoor goed ingezet worden (denk bijvoorbeeld aan cursussen persoonlijke effectiviteit of aan cursussen die de professionele vaardigheden van het talent verder ontwikkelen. Een andere manier is het zorgen voor roulerende taken, functies en verantwoordelijkheden. Zet hiervoor bepaalde medewerkers het ene moment op een bepaalde functie en wissel bijvoorbeeld om de week/ maand af met iemand van een andere afdeling. Dit zorgt voor een enorme boost in de motivatie en inspiratie van deze medewerkers. Meer informatie hierover vindt u op de website van ‘Ondernemen met Personeel’. Voor diepgaandere kennis op het gebied van werving, management en behoud van personeel, kan een opleiding Human Resource Management & Leadership bijvoorbeeld prima dienst doen. Deze opleiding wordt verzorgd door Utrecht Business School.

Wil je aan de slag met (financiële) waardecreatie en/of het verhogen van je organisatiewaarde?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul jouw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten